EXAMINING THE AUGMENTED REALITY FUNNEL: DOES IT LEAD TO INATTENTIONAL BLINDNESS?
PDF

How to Cite

Mecke R., Robler T., Schenk D., Bockelmann I, T. J. (2016). EXAMINING THE AUGMENTED REALITY FUNNEL: DOES IT LEAD TO INATTENTIONAL BLINDNESS?. Inter Collegas, 2(3), 291-310. https://doi.org/10.35339/ic.2.3.291-310

Abstract

EXAMINING THE AUGMENTED REALITY FUNNEL: DOES IT LEAD TO INATTENTIONAL BLINDNESS?

Tümler J., Mecke R., Rößler T., Schenk D., Böckelmann I

Volkswagen AG, Fraunhofer Institute for Factory Operation and Automation IFF, Otto-von-Guericke University Magdeburg, Germany

Abstract

The use of Mobile Augmented Reality in industry offers possibilities to provide relevant information at exactly the right time registered to the correct spatial position. Our previous studies demonstrated that even with today’s rather prototypic Mobile Augmented Reality systems this potential can be used without raising the overall psychophysical strain of the user. One of the thereby identified helpful tools to support the worker is the “AR funnel” which can guide a user to a defined spatial position. While this tool technically works well it is still unknown how much it influences the user’s perception of the surrounding. This paper describes a user study to examine the influence of the AR funnel on user’s situation advertence.
Key words: models and principles, user/machine systems, human factors, information interfaces and presentation, user interfaces—user-centered design

 

Використання воронки додаткової реальності: веде це до перцепціоної сліпоти?

Тюмлер Дж., Меке Р., Рослер Т., Шнек Д., Бёкельман І.

Фольксваген АГ, Інститут промислової експлуатації та автоматизації імені Фраунгофера, Магдебурзький університет імені Отто фон Геріке, Німеччина

Резюме.
Використання рухомої додаткової реальності (РДР) в промисловості дає можливість надати відповідну інформацію в потрібний час, зареєстроване в правильному просторовому положенні. Наші попередні дослідження показали, що навіть сьогодні потенціал систем РДР може бути використаний без підвищення загальної психофізичної напруги користувача. Встановлено, що одним з корисних інструментів для підтримки оператора є "воронка додаткової реальності", яка може допомогти користувачеві визначити правильне просторове положення. При тому, що даний інструмент технічно добре працює, досі невідомий його вплив на сприйняття користувачем оточення. Дана стаття присвячена дослідженню впливу воронки додаткової реальності на уважність користувача.
Ключові слова: моделі і принципи, системи користувач / машина, людські фактори, інформаційні інтерфейси і презентація, інтерфейси користувача, орієнтовані на користувача.


Использование воронки дополнительной реальности: ведет ли это к перцепционной слепоте?

Тюмлер Дж., Меке Р., Рослер Т., Шнек Д., Бёкельман И.

Фольксваген АГ, Институт промышленной эксплуатации и автоматизации имени Фраунгофера, Магдебургский университет имени Отто фон Гуерике, Германия

Резюме.
Использование подвижной дополнительной реальности (ПДР) в промышленности дает возможность представить соответствующую информацию в нужное время, зарегистрированное в правильном пространственном положении. Наши предыдущие исследования показали, что даже сегодня потенциал систем ПДР может быть использован без повышения общего психофизического напряжения пользователя. Установлено, что одним из самым полезных инструментов для поддержки оператора является "воронка дополнительной реальности", которая может помочь пользователю определить правильное пространственное положении. При том, что данный инструмент технически хорошо работает, до сих пор неизвестно его влияние на восприятие пользователем окружения. Данная статья посвящена исследованию влияния воронки дополнительной реальности на внимательность пользователя.
Ключевые слова: модели и принципы, системы пользователь / машина, человеческие факторы, информационные интерфейсы и презентация, пользовательские интерфейсы, ориентированные на пользователя.

https://doi.org/10.35339/ic.2.3.291-310
PDF

References

F. Biocca, A. Tang, C. Owen, and F. Xiao. Attention funnel: omnidirectional 3d cursor for mobile augmented reality platforms. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human Factors in computing systems, CHI ’06, pages 1115–1122, New York, NY, USA, 2006. ACM.

W. Friedrich, editor. ARVIKA Augmented Reality fur Entwicklung, Produktion und Service. Publicis Corporarte Publishing Verlag, Er-langen, 1 edition, 2004. http://www.arvika.de/.

E. B. Goldstein. Sensation and Perception. Cengage Learning Services, 2003.

J. Grubert, D. Hamacher, R. Mecke, I. Bockelmann, L. Schega, A. Huckauf, M. H. Urbina, M. Schenk, F. Doil, and J. Tumler. Extended investigations of user-related issues in mobile industrial AR. In Proceedings of the 9th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, ISMAR ’10, pages 229–230, Wash-ington, DC, USA, 2010. IEEE Computer Society.

J. Grubert, J. Tumler, R. Mecke, and M. Schenk. Comparative user study of two see-through calibration methods. In Proceedigns of the IEEE Virtual Reality Conference 2010 (VR 2010), Waltham, Mas-sachusetts, USA, 2010.

W. Schreiber and P. Zimmermann, editors. Virtuelle Techniken im industriellen Umfeld: Das AVILUS-Projekt - Technologien und An-wendungen. Springer, 2011. http://www.avilus.de/.

B. Schwerdtfeger, G. Klinker, R. Reif, and W. Gunthner. Pick-by-vision: There is something to pick at the end of the augmented tunnel. Technical Report TUM-I0921, TU Munchen, 2009.

B. Schwerdtfeger, R. Reif, W. A. Gunthner, G. Klinker, D. Hamacher, L. Schega, I. Bockelmann, F. Doil, and J. Tumler. Pick-by-vision: A first stress test. In Proceedings of the 10th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, ISMAR ’10, pages 115–124, Washington, DC, USA, 2010. IEEE Computer Society.

D. J. Simons and C. F. Chabris. Gorillas in our midst: Sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception 28, 1999.

J. Tumler, R. Mecke, M. Schenk, A. Huckauf, F. Doil, G. Paul, E. A. Pfister, I. Bockelmann, and A. Roggentin. Mobile augmented reality in industrial applications: Approaches for solution of user-related issues. In Proceedings of the 7th IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality 2008, ISMAR ’08, pages 87–90, Washington, DC, USA, 2008. IEEE Computer Society.

C. D. Wickens. Attentional tunneling and task management. Technical report, University of Illinois, Aviation Human Factors Division, AHFD-05-23/NASA- 05-10, 2005.

F. Zhou, H. B.-L. Duh, and M. Billinghurst. Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of is-mar. In Proceedings of the 7th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, ISMAR ’08, pages 193–202, Wash-ington, DC, USA, 2008. IEEE Computer Society.

"Inter Collegas" is an open access journal: all articles are published in open access without an embargo period, under the terms of the CC BY-NC-SA (Creative Commons Attribution ‒ Noncommercial ‒ Share Alike) license; the content is available to all readers without registration from the moment of its publication. Electronic copies of the archive of journals are placed in the repositories of the KhNMU and V.I. Vernadsky National Library of Ukraine.