ISSN 2409-9988

EVALUATION OF INFANTS’ DEVELOPMENT USING “A GUIDE FOR MONITORING CHILD DEVELOPMENT”

O.O. Riga, M.O. Gonchar, M.K. Uryvayeva, V.I. Samsonenko, A.A. Shulga

Abstract


Riga O.O., Gonchar M.O., Uryvayeva M.K., Samsonenko V.I., Shulga A.A.

The purpose was to assess the main domains of child development of healthy infants of  Novobavarsky district of Kharkiv city with the use of the GMCD. The development of 100 children aged 0-42 months was evaluated. Developmental delay was assessed in standard deviations in comparison with the indices of the corresponding age.  Developmental delay in 1 domain by

-2σ was detected  in 19 infants, in 2 domains – in 6, in 3 domains – in 1 and in 4 domains – in 1 infant. Developmental delay in 1 domain by -3σ was detected in 3 children. Besides, 2 infants delayed development considerably. Children born prematurely showed statistically significant higher incidence rate of developmental delays in impressive language and play. In authors’ opinion, the use of the GMCD permits to give the recommendations concerning supporting of communication skills and emotions development to parents, as well as to refer the families to the early intervention service.

Key words: development, young children

 

ОЦІНЮВАННЯ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНСТРУМЕНТУ «МІЖНАРОДНЕ КЕРІВНИЦТВО З МОНІТОРИНГУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ»

Ріга O.O., Гончар M.O., Уриваєва M.K., Самсоненко В.І., Шульга А.А.

Метою роботи було визначення розвитку здорових дітей раннього віку Новобаварського району м. Харкова за основними сферами за допомогою шкали «Міжнародне керівництво з моніторингу розвитку». Оцінювався розвиток у 100 дітей віком від 0 до 42 місяців. Затримка розвитку визначалася у стандартних відхиленнях від відповідного віку дитини. На -2ơ за 1 сферою мали відставання 19 дітей, за 2 сферами - 6 дітей, за 3 та 4 сферами – по 1 дитині відповідно. У 3 дітей визначено відставання від належного рівня розвитку на -3ơ за однією сферою розвитку. Крім того, дві дитини мали суттєве відставання у розвитку. Передчасно народжені діти статистично значуще мали вище частоту відставання розвитку імпресивної мови та гри. Автори вважають, що застосування інструменту «Міжнародне керівництво з моніторингу розвитку дитини» дало змогу дати рекомендації батькам з підтримки розвитку комунікацій та емоцій у дитини а також своєчасно скерувати родину до послуги раннього втручання.

Ключові слова: розвиток, діти раннього віку

 

ОЦЕНКА РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА С ПОМОЩЬЮ ИНСТРУМЕНТА «МЕЖДУНАРОДНОЕ РУКОВОДСТВО ПО МОНИТОРИНГУ РАЗВИТИЯ РЕБЕНКА»

Рига Е.А., Гончарь M.А., Урываева M.K., Самсоненко В.И., Шульга А.А.

Целью работы было определение развития здоровых детей раннего возраста Новобаварского района г.Харькова по основным сферам с помощью шкалы «Международное руководство по мониторингу развития». Оценивалось развитие 100 детей в возрасте от 0 до 42 месяцев. Задержка развития определялась в стандартных отклонениях от соответствующего возраста ребенка. На -2ơ за 1 сферой имели отставание 19 детей, за 2 сферами - 6 детей, за 3 и 4 сферами - по 1 ребенку соответственно. У 3 детей определены отставание от надлежащего уровня развития на -3ơ по одной сферой развития. Кроме того, два ребенка имели существенное отставание в развитии. Преждевременно рожденные дети статистически значимо имели выше частоту отставания развития импрессивной речи и игры. Авторы считают, что применение инструмента «Международное руководство по мониторингу развития ребенка» позволило дать рекомендации родителям по поддержке развития коммуникаций и эмоций у ребенка, а также своевременно направить семью в услугу раннего вмешательства.

Ключевые слова: развитие, дети раннего возраста


Full Text:

PDF

References


Identifying Infants and Young Children With Developmental Disorders in the Medical Home: An Algorithm for Developmental Surveillance and Screening. Council on Children With Disabilities, 2006. Pediatrics, №108(1):192.

Grantham G.S., Cheung, Y.B, Cueto S. (2007). Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet, 369(9555):60 –70.

Glascoe, F.P., Trimm, F. (2014). Brief Approaches to Developmental-Behavioral Promotion in Primary Care: Updates on Methods and Technology. Pediatrics, 133: 884.

Ertem, I.O. (2012). Developmental difficulties in early childhood: prevention, early identification, assessment and intervention in low- and middle-income countries: a review. WHO publication. Retrieved from: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/97942/1/9789241503549_eng.pdf

Durkin, M.S., Jamison, D.T. (2006). Learning and developmental disabilities. Disease control priorities in developing countries, 2nd ed. New York, Oxford University Press: 933–951.

Gottlieb, C.A. (2009). Child disability screening, nutrition, and early learning in 18 countries with low and middle incomes: data from the third round of UNICEF’s Multiple Indicator Cluster Survey (2005 – 06). Lancet, 374(9704):1831–1839.

Ilgi, O., Ertem, M.Da., Derya, G., Dogan, M.Da, Canan, G., Gok, M.Sca, Domenic, V. (2008). A Guide for Monitoring Child Development in Lowand Middle-Income Countries. PhDcPEDIATRICS, Vol. 121, N.3:581.

Centers for Disease Control and Prevention. Developmental Screening. Retrieved from: http://www.cdc.gov/ncbddd/child/devtool.htm.

Hospital discharge of the high‐risk neonate. American Academy of Pediatrics, Committee on Fetus and Newborn, 2008. Pediatrics, №122(5): 1119-1126.

Ancel, P.Y., Livinec ,F., Larroque, B. (2006). Cerebral palsy among very preterm children in relation to gestational age and neonatal ultrasound abnormalities: the EPIPAGE cohort study. Pediatrics, 117(3): 828–835.


Refbacks