GENERAL NUTRITIONAL PRACTICES IN SCHOOL-AGE CHILDREN OF KHARKIV REGION
PDF

How to Cite

Chaychenko, T., Gonchar, M., Chumachenko, T., Klymenko, V., Rybka, O., Kharkova, M., Petrenko, E., & Starik, D. (2018). GENERAL NUTRITIONAL PRACTICES IN SCHOOL-AGE CHILDREN OF KHARKIV REGION. Inter Collegas, 5(3), 126-128. https://doi.org/10.35339/ic.5.3.126-128

Abstract

GENERAL NUTRITIONAL PRACTICES IN SCHOOL-AGE CHILDREN OF KHARKIV REGION

Chaychenko T., Gonchar M., Chumachenko T., Klymenko V.,

Rybka O., Kharkova M., Petrenko E., Starik D.

Pediatric nutrition has become one of the cornerstones of global health due to it’s association with the most insidous non-communicable deseases. In frames of the research «Assessment of the current nutritional status, nutrition-related health problems in school-age children in Ukraine», conducted by the Kharkiv National Medical University, general nutritional habits and practices of school-age children of Kharkiv region were assessed for the further ellaboration of educational programs. Current nutritional status was assessed by using  original questionnaire (adapted from the FAO recommendations) in 392 school-age children, divided into 3 groups: primary school (75 children 6-9 y.o.), middle school (202 children 10-14 y.o.) and high school (115 children  15-18 y.o.), who were randomly selected in urban and rural areas of region, was performed. 

             We have found that there is a trend forirregular nutrition, which  is ascending with the age. Family traditionsfor regular meals are still powerful. There is a some decrease this tendency in high-school age, when thequater of children become less sure in exact impact factors on the choice of food.       It was established, that about 20% of school-age children skip their breakfasts, but understandpossiblehealth-related outcomes.   It was found, that almost all children have unhealthy snacks such as backery, sweets, sugary beverages. 80% of school-age children spend their pocket money on food and purchase it at the nearest food-store or school canteen. And this tendency is statistically higher in middle-school age.There is no particular involvement of parents in day-time nourishment as just 13% of them give lunch-boxes to their children. Conclusions: 1.Nutrition of school-age children is not balanced with incorrect energy distribution during the working day: tendency for skipping breakfasts and  to have multiple unhealthy snacks between main meals (backery, sweets, sugary drinks etc.). 2.Educaional programs for school-aged children must be focused on the choice of healthy snacks and drinks as well as outcomes of inappropriate nutrition. Seems, particular attention  should be payed to the education of middle-school children. 3.Parents should be actively involved into the educational programs due to the significant influence of family traditions on the nutrition of school-age children.

 KeywordsNutrition, general nutritional practices, school-age children, educational programs


ЗАГАЛЬНІ ХАРЧОВІ ПРАКТИКИ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ ХАРКІВСЬКОГО РЕГІОНУ

Чайченко Т., Гончар М., Чумаченко Т., Клименко В.,

Рибка О., Харкова М., Петренко Є., Старік Д.

Харчування дітей стало одним з приоритетів глобальної охорони здоров'я через його зв'язок з найбільш важкими неінфекційними захворюваннями. В рамках дослідження «Розробити науково обгрунтовану технологію оцінки харчування, визначити проблеми харчування школярів України та впровадити освітні програми щодо профілактики неінфекційнихзахворювань, асоційованих з порушеннями харчування, проведеного Харківським національним медичним університетом, були оцінені загальні харчові звички та практики дітей шкільного віку Харківської області для подальшого реалізації освітніх програм. Поточний стан харчування оцінювався за допомогою оригінальної анкети (адаптованої з рекомендацій ФАО) у 392 дітей шкільного віку, розділених на 3 групи: початкова школа (75 дітей 6-9 років), середня школа (202 дитини віком 10-14 років) та старша школа (115 дітей віком від 15 до 18 років), які були випадково обрані в міських і сільських районах регіону. Ми виявили, що існує тенденція до неправильного харчування, яке зростає з віком. Втім сімейні традиції щодо регулярних прийомів їжі залишаються потужними. Існує певне зниження впливу у старшому віці, коли кількість дітей стає менш впевненими у точних факторах, що спонукають їх до вибору тієї чи іншої їжі. Було встановлено, що близько 20% дітей шкільного віку не мають регулярних сніданків, але розуміють можливі наслідки для здоров'я. Було встановлено, що майже всі діти мають нездорові «перекуски»  протягом дня (випічка, солодощі, солодкі газовані напої, тощо). 80% дітей шкільного віку витрачають свої кишенькові гроші на продукти харчування та купують їх у найближчій їдальні або шкільній їдальні. І ця тенденція в середньошкільному віці статистично найвища. Особлива зацікавленість батьків у денному харчуванні відсутня, оскільки лише 13% з них надають своїм дітям приготовану заздалегідь їжу. Висновки:1. Харчування дітей шкільного віку не збалансоване з неправильним розподілом енергії протягом робочого дня: тенденція пропускати сніданки та мати числені проміжні прийоми їжі, що складаються переважно нерекомендованих для здорового харчування продуктів. 2. Навчальні програми для дітей у школі мають зосереджуватися на виборі здорових закусок та напоїв, а також на наслідках невідповідного харчування. Особливу увагу слід приділяти навчанню дітей середнього шкільного віку. 3. Батьки повинні брати активну участь в освітніх програмах через значний вплив сімейних традицій на харчування дітей шкільного віку.

Ключові слова: Харчування, загальні харчові практики, діти шкільного віку, освітні програми

 

ОБЩИЕ ПИЩЕВЫЕ ПРАКТИКИ ДЕТЕЙ ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА ХАРЬКОВСКОГО РЕГИОНА

Чайченко Т., Гончарь М., Чумаченко Т., Клименко В.,

Рыбка Е., Харькова М., Петренко Е., Старик Д.

Питание детей стало одним из приоритетов глобального здравоохранения в связи с его связью с наиболее тяжелыми неинфекционными заболеваниями. В рамках исследования «Разработать научно обоснованную технологию оценки питания, определить проблемы питания школьников Украины и внедрить образовательные программы по профилактике неинфекционных заболеваний, ассоциированных с нарушениями питания», проводимого Харьковским национальным медицинским университетом, были оценены общие пищевые привычки и практики детей школьного возраста Харьковской области для дальнейшего реализации образовательных программ. Текущее состояние питания оценивалось с помощью оригинальной анкеты (адаптированной из рекомендаций ФАО) 392 детей школьного возраста, разделенных на 3 группы: начальная школа (75 детей 6-9 лет), средняя школа (202 ребенка в возрасте 10-14 лет) и старшая школа (115 детей в возрасте от 15 до 18 лет), которые были случайно выбраны в городских и сельских районах региона. Мы обнаружили, что существует тенденция к неправильному питанию, которая нарастает с возрастом. Семейные традиции по регулярным приемам пищи остаются сильными. Существует некоторое снижение влияния в старшем возрасте, когда количество детей становится менее уверенными в точных факторах, побуждающих их к выбору той или иной пищи. Было установлено, что около 20% детей школьного возраста не имеют регулярных завтраков, но понимают возможные последствия для здоровья. Было установлено, что почти все дети имеют нездоровые «перекусы» в течение дня (выпечка, сладости, сладкие газированные напитки и т.д.). 80% детей школьного возраста тратят свои карманные деньги на продукты питания и покупают их в ближайшем магазине или школьной столовой. И эта тенденция в среднем школьном возрасте статистически самая высокая. Заинтересованность родителей в дневном питании низкая, поскольку лишь 13% из них предоставляют своим детям приготовленную заранее пищу. Выводы:1. Питание детей школьного возраста не сбалансировано с неправильным распределением энергии в течение рабочего дня: тенденция пропускать завтраки и иметь многочисленные промежуточные приемы пищи, состоящие преимущественно из не рекомендованных для здорового питания продуктов. 2. Учебные программы для детей школьного возраста должны сосредоточиваться на выборе здоровых закусок и напитков, а также на последствиях неправильного питания. Особое внимание следует уделять обучению детей среднего школьного возраста. 3. Родители должны активно привлекаться к образовательным программам вследствие значительного влияния семейных традиций на питание детей школьного возраста.

 Ключевые слова: Питание, общие пищевые практики, дети школьного возраста, образовательные программы

https://doi.org/10.35339/ic.5.3.126-128
PDF

References

FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. 2018. The State of Food Security and Nutrition in the World 2018. Building climate resilience for food security and nutrition. Rome, FAO.

UNICEF, WHO. Capture the Moment – Early initiation of breastfeeding: The best start for every newborn. New York: UNICEF; 2018.

CommissiononEndingChildhoodObesity(2016).ReportoftheCommissiononEndingChildhood Obesity.

WHO Fact sheet N°311. Updated January 2015.

World Obesity Federation (2017) Global data on costs of the consequences of obesity]. This tremendous problem forced United Nations to announce a decade of nutrition from 2016 till 2025 [United Nations (2018) Decade of Nutrition 2016–2025.

"Inter Collegas" is an open access journal: all articles are published in open access without an embargo period, under the terms of the CC BY-NC-SA (Creative Commons Attribution ‒ Noncommercial ‒ Share Alike) license; the content is available to all readers without registration from the moment of its publication. Electronic copies of the archive of journals are placed in the repositories of the KhNMU and V.I. Vernadsky National Library of Ukraine.

Copyright Agreement
1. This Agreement on the transfer of rights to use the work from the Co-authors to the publisher (hereinafter the Agreement) is concluded between all the Co-authors of the work, represented by the Corresponding Author, and Kharkiv National Medical University (hereinafter the University), represented by an authorized representative of the Editorial Board of scientific journals (hereinafter the Editorial Board).
2. This Agreement is an accession agreement within the meaning of clause 1 of Article 634 of the Civil Code of Ukraine: that is, a contract, "the terms of which are established by one of the parties in forms or other standard forms, which can be concluded only by joining the other party to the proposed contract as a whole. The other party cannot offer its terms of the contract." The party that established the terms of this contract is the University.
3. If there is more than one author, the authors choose the Corresponding Author, who communicates with the Editorial Board on his own behalf and on behalf of all Co-authors regarding the publication of a written work of a scientific nature (article or review, hereinafter referred to as the Work).
4. The contract begins from the moment of submission of the manuscript of the Work by the Corresponding Author to the Editorial Board, which confirms the following:
4.1. all Co-authors of the Work are familiar with and agree with its content, at all stages of reviewing and editing the manuscript and the existence of the published Work;
4.2. all Co-authors of the Work are familiar with and agree to the terms of this Agreement.
5. The published Work is in electronic form in public access on the websites of the University and any websites and electronic databases in which the Work is posted by the University and is available to readers under the terms of the "Creative Commons" license (Attribution NonCommercial Sharealike 4.0 International)" or more free licenses "Creative Commons 4.0".
6. The Corresponding Author transfers, and the University receives, the non-exclusive property right to use the Work by placing the latter on the University's websites for the entire term of copyright. The University participates in the creation of the final version of the Work by reviewing and editing the manuscript of the article or review provided to the Editorial Board by the Corresponding Author, translating the Work into any languages. For the participation of the University in the finalization of the Work, the Co-authors agree to pay the invoice issued to them by the University, if such payment is provided by the University. The size and procedure of such payment are not the subject of this contract.
7. The University has the right to reproduce the Work or its parts in electronic and printed forms, to make copies, permanent archival storage of the Work, distribution of the Work on the Internet, repositories, scientometric databases, commercial networks, including for monetary compensation from third parties.
8. The co-authors guarantee that the manuscript of the Work does not use works whose copyright belongs to third parties.
9. The authors of the Work guarantee that at the time of submission of the manuscript of the Work to the Editorial Board, the property rights to the Work belong only to them, neither in whole nor in part have they been transferred to anyone (not alienated), they are not the subject of a lien, litigation or claims by third parties.
10. The Work may not be posted on the University's website if it violates a person's right to the privacy of his personal and family life, harms public order and health.
11. The work may be withdrawn by the Editorial Board from the University websites, libraries and electronic databases where it was placed by the Editorial Board, in cases of detection of violations of the ethics of the authors and researchers, without any compensation for the losses of the Co-authors. At the time of submission of the manuscript to the Editorial Board and all stages of its editing and review, the manuscript must not have already been published or submitted to other editorial offices.
12. The right transferred under this Agreement extends to the territory of Ukraine and foreign countries.
13. The rights of Co-authors include the requirement to indicate their names on all copies of the Work or during any public use or public mention of the Work; the requirement to preserve the integrity of the Work; legal opposition to any distortion or other encroachment on the Work, which may harm the honor and reputation of the Co-authors.
14. Co-authors have the right to control their personal non-property rights by familiarizing themselves with the text (content) and form of the Work before its publication on the University's website, when transferring it to a printing company for reproduction or when using the Work in other ways.
15. The Co-authors, in addition to the property rights not transferred under this Agreement and taking into account the non-exclusive nature of the rights transferred under this Agreement, retain the property rights to finalize the Work and to use certain parts of the Work in other works created by the Co-authors.
16. The Co-authors are obliged to notify the Editorial Board of all errors in the Work, discovered by them independently after the publication of the Work, and to take all measures to eliminate such errors as soon as possible.
17. The University undertakes to indicate the names of the Co-authors on all copies of the Work during any public use of the Work. The list of Co-authors may be shortened according to the rules for the formation of bibliographic descriptions determined by the University or third parties.
18. The University undertakes not to violate the integrity of the Work, to agree with the Corresponding Author on all changes made to the Work during processing and editing.
19. In case of violation of their obligations under this Agreement, its parties bear the responsibility defined by this Agreement and the current legislation of Ukraine. All disputes under the Agreement are resolved through negotiations, and if the negotiations do not resolve the dispute – in the courts of the city of Kharkiv.
20. The parties are not responsible for the violation of their obligations under this Agreement, if it occurred through no fault of theirs. The party is considered innocent if it proves that it has taken all measures dependent on it for the proper fulfillment of the obligation.
21. The Co-authors are responsible for the truthfulness of the facts, quotes, references to legislative and regulatory acts, other official documentation, the scientific validity of the Work, all types of responsibility to third parties who have claimed their rights to the Work. The co-authors reimburse the University for all costs caused by claims of third parties for infringement of copyright and other rights to the Work, as well as additional material costs related to the elimination of identified defects.