Анотація
Вступ. Під час навчання студенти-іноземці мають необхідність інтеграції до нового мовного і соціокультурального середовища, незвичного клімату, великими обсягами досить складної нової інформації, новими формами та методам організації навчального процесу, виникаючими проблемами поза навчальним процесом, розлукою з близькими та рідними, все це неминуче викликає у студентів нові емоційні переживання і психічні стани.
Мета дослідження – вивчити сучасну специфіку станів психологічної дезадаптації іноземних англомовних студентів медичного факультету.
Матеріали і методи. Було обстежено 372 іноземних здобувача освіти англомовної форми навчання І–VІ курсів Харківського національного медичного університету (223 чоловіків та 149 жінок) у середньому віці (19±3) роки. Усіх обстежених було розділено на три групи: І група – 194 студенти з Індії; ІІ група – 96 студентів з інших країн Азії (Пакистан, Ліван, Сирія); ІІІ група – 82 студенти з країн Африки (Судан, Туніс, Марокко, Єгипет, Намібія, Ізраїль). Усіх обстежених було розділено на три групи: І група – 194 студента із Індії; ІІ група – 96 студентів із країн Азії; ІІІ група – 82 студента із країн Африки.
Результати та висновки. Проведене психодіагностичне дослідження показало, що у студентів з високим та помірним рівнем дезадаптації відмічаються клінічні прояви тривоги за клінічною шкалою тривоги і депресії Гамільтона (29,8 % студентів І групи, 30,1 % – ІІ групи, 29,9% – ІІІ групи) та субклінічні прояви тривоги (36,2 %; 39,5% та 41,1% студентів відповідно). Клінічні прояви депресії характерні для 12,4 % студентів І групи, 14,2 % студентів ІІ групи та 13,4 % ІІІ групи; субклінічні прояви депресії – для 21,1%, 19,6 % та 19,9 % відповідно. Аналіз виразності проявів дезадапивних станів дозволив нам виділити астено-депресивний (23,1% обстежених І групи, 15,8% ІІ групи та 25,6 % ІІІ групи), гіперстенічний (29,9 %; 29,8 % та 22,2 % обстежених відповідно), тривожний (25,5 % обстежених І групи, 18,9 % – ІІ групи, 31,1% – ІІІ групи) та дисфорічний (21,5 %; 35,5 % та 21,1 % відповідно) синдроми.
Ключові слова: дезадаптація, іноземні здобувачі вищої освіти, тривога, депресія.
Посилання
Zorach IA, Lipka O. Adjustment to higher education among students with mental health disorders. Higher education research & development. 2022;42(1):1-17. DOI: 10.1080/07294360.2022.2052815.
Sinyavskaya NYa. Determining the personality type of medical students as an adaptation potential for future physicians. 2022;34(1):213-33. Available at: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v10/i34/23.pdf [In Ukrainian].
Voronenko IuV, Fysun YuI. Actual problems of the development of the system of training foreign students in higher medical (pharmaceutical) educational institutions of Ukraine. Proceedings of the All-Ukrainian conference "Problems of studying foreign students in medical higher educational institutions of Ukraine". (Ukraine, Ternopil, 19–20 Apr 2002). Ternopil: "Medical Education"; 2002. Р. 14. [In Ukrainian].
Kozhyna AM, Markova MV, Grinevich YG, Zelenskaya EA. The problem of the undergraduate students of universities III–IV accreditation levels. Archives of psychiatry. 2011:17(4(67)):32-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2011_17_4_9 [in Ukrainian].
Kozhyna GM, Zelenska KO, Gajchuk LM, Khaustov MM, Zelenska GM. A medical-psychological view of the problem of adaptation of English-speaking junior year students to educational activities. English-language education at KhNMU: current state, problems and prospects: materials of the LI educational and methodological conference (Ukraine, Kharkiv, 31 Jan 2018). P. 54-6. Available at: https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/19673 [in Ukrainian].
Sinaiko VM, Khaustov MM. Comprehensive assessment of the dynamics of mental disadaptation of students at a medical higher educational institution. Archive of Psychiatry. 2018;24(4(95)):212-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2018_24_4_11 [in Ukrainian].
Vashkite I, Khaustov M. Features of the clinical picture of depressive disorders of different registers in university students. Inter Collegas. 2019;2(6):112-9. DOI: 10.35339/ic.6.2.112-119.
Babatina SI. Peculiarities of time perception and experience of students on the stage of adaptation and identification. Science and education. 2013;7:120-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_28 [in Ukrainian].
Hritsuk OV. Students’ emotional states as metacognitive formation. Science and education. 2014;6:30-4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_8 [in Ukrainian].
Pereira MA, Barbosa MA, de Rezende JC, Damiano RF. Medical student stress: an elective course as a possibility of help. BMC Res. Notes. 2015;8:430. DOI: 10.1186/s13104-015-1399-y. PMID: 26358029.
Marakushyn D, Vasylieva O, Sinaiko V. KhNMU is a leader in choosing foreigners for higher medical education. Proceedings of the II International Education Forum "Best Educational Practices: Ukraine, Europe, World" (Ukraine, Kyiv, 2021). Kyiv: Association for Promotion of Education and Science Globalization SPACETIME; 2021. P. 148-50. Available at: https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/29002
Spielberger CD. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). PaloAlto, CA. 1983: 78 p. Available at: http://surl.li/luixh
Consulting Psychologists Press. Hamilton M. The assessment of anxiety states by rating. Br J Med Psychol. 1959;32:50-5. DOI: 10.1111/j.2044-8341.1959.tb00467.x. PMID: 13638508.
Hamilton M. A rating scale for depression. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1960;23:56-62. DOI: 10.1136/jnnp.23.1.56. PMID: 14399272.
Derogatis LR, Savitz KL. The SCL–90–R and Brief Symptom Inventory (BSI) in primary care. P. 297-334. In: Maruish ME (ed.). Handbook of psychological assessment in primary care settings. USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2000. DOI: 10.4324/9781315827346.
Nemchin TA. States of nervous and mental stress. USSR: LU; 1983. 167 p.
Drаghici GL, Cazan AM. Burnout and Maladjustment Among Employed Students. Front Psychol. 2022;22(13):825588. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.825588. PMID: 35529564.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.