Використання психологічних та психіатричних методик при визначенні сформованості валеологічної компетентності у здобувачів вищої немедичної освіти України
PDF (English)

Ключові слова

кваліметрична факторно-критеріальна модель
здоров’язбереження
валеологічна освіта

Як цитувати

Шевченко, О., Толстая, Т., Штефан, Л., Шевченко, В., Кучеренко, С., & Кучеренко, Н. (2023). Використання психологічних та психіатричних методик при визначенні сформованості валеологічної компетентності у здобувачів вищої немедичної освіти України. Inter Collegas, 10(2), 52-57. https://doi.org/10.35339/ic.10.2.sts

Анотація

Вступ. Валеологічна компетентність – спроможність вести здоровий спосіб життя. Навчання основам здорового способу життя у закладах вищої освіти України регламентовано стандартами вищої освіти. Валеологічна компетентність формується у здобувачів вищої немедичної освіти під час викладання валеологічних дисциплін. В Українській інженерно-педагогічній академії (місто Харків) такою валеологічною дисципліною є «Педагогіка здоров’я», в Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут» (місто Харків) та Національному університеті цивільного захисту України (місто Харків) – «Основи медичних знань та здоров’язбереження». Для оцінки успішності сформованості мотиваційно-ціннісного та особистісного компонентів валеологічної компетентності використовуються конфіденційні анкети, перелік питань яких дозволяє вивчити моделі поведінки здобувачів освіти.

Мета. Встановити відповідність питань анкет, які використовуються для вивчення сформованості мотиваційно-ціннісного та особистісного компонентів валеологічної компетентності здобувачів вищої немедичної освіти, існуючим психологічним та психіатричним методикам.

Матеріали і методи. У дослідженні використані бібліосемантичний метод та метод системного аналізу.

Результати. Встановлена відповідність між запитаннями, використаними для оцінки успішності сформованості мотиваційно-ціннісного та особистісного компонентів валеологічної компетентності, із запитаннями таких психологічних та психіатричних методик опитувальники К. Роджерса та Р. Даймонда (соціально-психологічної адаптації), Бойко В.В. (рівня емоційного вигоряння), Буртянського Д.Л. та Кришталя В.В. (рівнів соціально-педагогічної та сексуально-поведінкової адаптації подружньої пари (сексуальних партнерів)), Navran L. (задоволеності подружнім життям або життям із сексуальним партнером) та скринінгового тесту алкогольної та/або наркотичної залежності CAGE-AID.

Висновки. Запропоновані здобувачам вищої освіти питання анкет, які використані для оцінки успішності сформованості мотиваційно-ціннісного та особистісного компонентів валеологічної компетентності відповідають існуючим психологічним та психіатричним методикам, модифікація яких під потреби оцінки сформованості компонентів валеологічної компетентності потребує подальших досліджень.

Ключові слова: кваліметрична факторно-критеріальна модель, здоров’язбереження, валеологічна освіта.

https://doi.org/10.35339/ic.10.2.sts
PDF (English)

Посилання

Heera HS, Najar SSH, Shevchenko АS, Lytvynenko OYu. Valeological relationship of physical workability with health indicators. Inter Collegas. 2023;10(1):33-6. DOI: 10.35339/ic.10.1.hns.

Blahyi O. Experimental research of the effectiveness of health-saving competence development of future food processing engineers. Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University Bulletin. Series: Pedagogical Sciences. 2023;51:150-7. DOI: 10.31376/2410-0897-2023-1-51-150-157.

Shevchenko AS, Shtefan LV. Formation of valeological competence in non-medical students. Engineering and Educational Technologies. 2021;9(4):8-23. DOI: 10.5281/zenodo.5812883.

Shevchenko A, Kucherenko S, Komyshan А, Shevchenko V, Kucherenko N. Formation of valeological competence in conditions of classroom and distance learning. Scientific notes of the pedagogical department. 2022;50(1):137-47. DOI: 10.26565/2074-8167-2022-50-14.

Shtefan LV, Shevchenko AS. Materials of academic discipline "Health Pedagogy": lectures, guidelines for practical classes, extracurricular activities, presentations; for applicants for higher education degree "master" full-time and part-time educational forms for the specialty 011 "Educational, pedagogical sciences". Kharkiv: Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, 2021. 5 vol. DOI: 10.5281/zenodo.7013951 [in Ukrainian].

Kovalenko D, Shevchenko A, Koeberlein-Kerler J, Shtefan L, Kovalska V. Didactic Adaptation of Medical Information for the Formation of Valeological Competence in Engineering and Pedagogical Training. In: Auer ME, Pachatz W, Rüütmann T (eds). Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022, vol. 2. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 634, p. 310-8. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-26190-9_32.

Andrews GR. Foundations of Multithreaded, Parallel, and Distributed Programming. London: Pearson Education (Addison-Wesley); 2000. 664 p.

McLean SF. Case-Based Learning and its Application in Medical and Health-Care Fields: A Review of Worldwide Literature. J Med Educ Curric Dev. 2016;3:JMECD.S20377. DOI: 10.4137/JMECD.S20377. PMID: 29349306.

Popper K. In Logik der Forschung [The Logic of Scientific Discovery]. 1934. [In German]. Trans.: Abingdon-on-Thames: Routledge; 1959. 513 p.

Shevchenko AS, Brown GW. What evidence-based medicine can oppose to falsifications in science. Bull KhRIPHS. 2020;96(4):61-73. DOI: 10.5281/zenodo.5076629.

Vere J, Gibson B. Evidence-based medicine as science. J Eval Clin Pract. 2019;25(6):997-1002. DOI: 10.1111/jep.13090. PMID: 30575209.

Jakovljevic M, Ostojic L. Science and Pseudoscience in Medicine: Evidence-Based vs. Evidence-Biased Medicine. Psychiatr Danub. 2016;28 Suppl 2:186-90. PMID: 28035123.

Wilson R, Godfrey CM, Sears K, Medves J, Ross-White A, Lambert N. Exploring conceptual and theoretical frameworks for nurse practitioner education: a scoping review protocol. JBI Database System Rev Implement Rep. 2015;13(10):146-55. DOI: 10.11124/jbisrir-2015-2150. PMID: 26571290.

Shevchenko AS, Shevchenko VV, Shumskyi OL, Shtefan LV, Duniev ОO, Shaida VP. Competence Approach in Modern Engineering Education of Ukraine: Assessment of Development. 2023 IEEE 5th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Ukraine, Kremenchuk, 27-30 Sep 2023. New York-Stevenage: IEEE Xplore, 2024. P. 644-9. DOI: 10.1109/MEES61502.2023.10402528.

Boychuk YuD. (Ed.) General theory of health and health-saving: a collective monograph. Kharkiv: Rozhko SG; 2017. 488 p.

Shevchenko AS, Shevchenko VV, Prus VV. Competencies in Higher Education Standards of Ukraine: Definition, Content and Requirements for the Formation Level. Proceedings of the 26th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2023). Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. Lecture Notes in Networks and Systems. 8 p. Springer, Cham.

Approved standards of higher education. Ministry of Education and Science of Ukraine [Internet]. Available at: http://surl.li/qoqcc [in Ukrainian].

Kalashnikova S, Bazeliuk N, Bazeliuk O. Teaching excellence in higher education: theory and practice. Kalashnikova S. (ed). Kyiv: IHE NAESU; 2023. 258 p.

Kovtunets V, Lylyk I, Maksymenko O, Melnyk S, Rakov S, Semyhina T, Sereda L. A guide for evaluating the results of training for the assignment of professional qualifications. Kovtunets V, Semigina T (eds). Kiev: TOV "VISTKA"; 2021. Available at: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/19987.pdf [in Ukrainian].

The Key Competences for Lifelong Learning. An annex of a Recommendation of the European Parliament and of the Council on 18 December 2006 on European Framework of Key Competences (Official Journal of the European Union L394). Belgium: European Communities; 2007. 16 p. Available at: https://is.gd/ZSot2f

Yelnykova H. Adaptability in the theory of health-saving and valeological education. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics. 2022;14(27):10p. DOI: 10.33296/2707-0255-14(27)-01.

Shevchenko A, Zhoga R. Individual educational trajectory in modern Ukrainian higher education as a tool for adaptability to its environment. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics. 2023;16(31):15p. DOI: 10.33296/2707-0255-16(31)-16.

Shevchenko VV. The reform of the higher education of Ukraine in the conditions of the military-political crisis. International Journal of Educational Development. 2019;65:237-53. DOI: 10.1016/j.ijedudev.2018.08.009.

Hladchenko M, Vossensteyn H. Ukrainian students’ choice of university and study programme: means-ends decoupling at the state level. Quality in Higher Education. 2019;25(2):133-54. DOI: 10.1080/13538322.2019.1634878.

Shevchenko A. Adaptation of the educational achievement evaluation system to the educational competency approach. Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University Bulletin. Series: Pedagogical Sciences. 2022;3(50)Pt1:194-203. DOI: 10.31376/2410-0897-2022-3-50-194-203.

Shevchenko AS. Methodology of developing valeological competence in non-medical students through cloud technology. Problems of engineering pedagogic education. 2023;78:39-48. DOI: 10.32820/2074-8922-2023-78-39-48.

Shevchenko A. Qualimetric criteria for formation of valeological competence in the adaptive education system. Adaptive management: theory and practice. "Pedagogy" series. 2022;13(25):18p. DOI: 10.33296/2707-0255-13(25)-06.

Yelnykova H. Qualimetric Approach for New Valeological Disciplines Assessing in Ukrainian Electrical and Power Engineering Education. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20–23 Oct 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore, 2023. P. 64-8. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005712.

Kanivets TM. Basics of pedagogical training: educational and methodological manual. Nizhin: Publisher IE Lysenko MM, 2012. 102 p. [In Ukrainian].

Stages of system analysis according to Golubkov EP. System Analysis Laboratory [Internet]. DOI: 10.5281/zenodo.10645560.

Shevchenko A. On the Observance of Confidentiality in the Process of Teaching Valeological Disciplines to Students of Electrical and Power Engineering Specialties. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20-23 October 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore, 2023. P. 49-53. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005730.

Principles for the Validation and Use of Personnel Selection Procedures. Industrial and Organizational Psychology. 2018;11(S1):1-97. DOI: 10.1017/iop.2018.195.

Sackett PR, Tippins NT, Winfred A Jr, Delany T, Dunleavy EM, Hayes TL, et al. Principles for the Validation and Use of Personnel Selection Procedures. 5th ed. Society for Industrial and Organizational Psychology, Inc.; 2018. 60 p. Available at: https://www.apa.org/ed/accreditation/personnel-selection-procedures.pdf

Shtefan LV, Shevchenko AS. Materials of academic discipline "Health Pedagogy": lectures, guidelines for practical classes, extracurricular activities, curriculum, diagnostic tools, syllabus, exam tickets; for applicants for higher education degree "bachelor" full-time and part-time educational forms for the specialty 011 "Educational, pedagogical sciences". Kharkiv: Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, 2019. 171 p. DOI: 10.5281/zenodo.4110899.

Lytvуnov RN. Human relations code-1 (Part 1: "Triangle of suffering", how to recognize yourself in it and get out of it). Bull KhRIPHS. 2019;5(91):3-10. DOI: 10.5281/zenodo.3553041.

Lytvуnov RN. Human relations code-1 (Part 2: New roles of the Karpman’s triangle at other energy levels). Bull KhRIPHS. 2019;7(92):30-6. DOI: 10.5281/zenodo.3587894.

Rogers CR, Rosalind F (eds). Psychotherapy and Personality Change: Coordinated Research Studies in the Client-Centered Approach. Chicago: University of Chicago Press; 1954. 446 р.

Shevchenko AS, Shtefan LV, Shevchenko VV. New Valeological Disciplines in Ukrainian Electrical and Power Engineering Education. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20–23 Oct 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore; 2023. P. 22-6. https://doi.org/10.1109/MEES58014.2022.10005756

Boyko VV. The energy of emotions in communication: a look at yourself and at others. m; 1996. 472 p.

Lyoshenko O, Kondratieva V. Diagnosis, prevention, correction of the "emotional burning" syndrome. Visnyk of the Lviv University [Bulletin of the Lviv University]. Series Psychological sciences. 2021;10:105-12. DOI: 10.30970/PS.2021.10.15. [In Ukrainian].

Yehorova Ye. Psychological correlates of emotional burnout syndrome in pedagogical and vocational professionals. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology". 2011;(11):267-78. Available at: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161298 [in Ukrainian].

Piankivska LV. Features of the manifestation of the syndrome of "emotional burnout" in cadets. Bulletin of National Defense University of Ukraine. 2018;49(1):74-82. DOI: 10.33099/2617-6858-2018-49-1-74-82. [In Ukrainian].

Vasheka TV, Tukaiev SV. Determinants of emotional burnout of students studying psychology in learning. Problems of General and Educational Psychology. 2011;13(6):47-55. Available at: https://www.academia.edu/27969143 [in Ukrainian].

Kocharyan GS, Kocharyan AS. Psychotherapy of sexual disorders and marital conflicts. Medicine, 1994. 224 p.

Aleshina Yu. Individual and family psychological counseling. Class; 2004. 108 p.

Alieva TDK, Shevchenko A. On the issue of reproductive losses prevention in Ukraine. Inter Collegas, 2021;8(1):59-66. DOI: 10.35339/ic.8.1.59-66.

Burtyansky DL, Krystal VV. Sexual disharmony of a married couple and its correction: A study guide for doctors. Kharkіv, 1982.

Sterlin H. Family theories: an introduction. Operational theories of personality. New York: Brunner/Mazel; 1974.

Satir V. Conjoint family therapy. 3rd revised, expanded ed. California: Science and Behavior Books; 1983. 289 p.

Berg-Cross L. Couples therapy. 2nd ed. Abingdon (UK): Routledge (Taylor & Francis), 2001. 468 p.

Kokun OM, Ahaiev NA, Pishko IO, Lozinska NS. Fundamentals of psychological knowledge about mental disorders for a military psychologist. Methodical handbook. Kiev: MDU; 2018. 310 p. [In Ukrainian].

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.