Профілактичний напрямок сучасних теорій здоров’я та здоров’язбереження в охороні громадського здоров’я та освіті
PDF (English)

Ключові слова

валеологічна компетентність
доказова медицина
4Р медицина
Педагогіка здоров’я

Як цитувати

Шевченко, О., Шевченко, В., & Браун, Г. (2024). Профілактичний напрямок сучасних теорій здоров’я та здоров’язбереження в охороні громадського здоров’я та освіті. Inter Collegas, 11(1). https://doi.org/10.35339/ic.11.1.ssb

Анотація

In press

Обґрунтування. Сучасне розуміння здоров’я пов’язане з необхідністю профілактики хвороб, спричинених інфекціями, способом життя, екологією та генетикою. Українське законодавство гарантує здоров’язбереження, але практика реалізації законів є недосконалою. Велике значення для профілактики хвороб має викладання валеологічних дисциплін у закладах освіти. Але зміст цих дисциплін потребує постійного перегляду з точки зору доказової медицини, а створення нових профілактичних програм – теоретичного обґрунтування.

Мета. Визначити зміст та практичне значення сучасного розуміння здоров’язбереження в охороні громадського здоров’я та освіті.

Матеріали і методи. Використані методи бібліосемантичний та системного аналізу.

Результати. Теорія здоров’я та здоров’язбереження розглянута з використанням крос-культурного, дискурсивного, нормоцентричного, феноменологічного, холістичного, аксіологічного та інтегрального підходів, з точки зору доказової та «4Р» медицини. Здоров’язбереження показано як похідне від здорового способу життя та сформованої у населення валеологічної компетентності. Кращим середовищем для формування здорового способу життя показано освіне середовище, інструментами формування – валеологічні дисципліни та просвітництво медико-соціальних громадських організацій. Визначена необхідність спільних зусиль населення та медичних працівників у досягненні кращих результатів профілактики соціально значущих хвороб.

Висновки. Вдосконалення профілактичного напрямку валеологічної освіти тісно пов’язане з компетентнісний підходом, зокрема, з формуванням валеологічної компетентності. Система охорони громадського здоров’я має використовувати потенціал освітніх валеологічних програм для формування здорового способу життя у нових поколінь протягом навчання у закладах вищої освіти. Для формування якісних валеологічних програм необхідне постійне партнерство освітян та медичних працівників.

Ключові слова: валеологічна компетентність, доказова медицина, 4Р медицина, Педагогіка здоров’я.

https://doi.org/10.35339/ic.11.1.ssb
PDF (English)

Посилання

Law of Ukraine "Basics of the Legislation of Ukraine on Health Care" No.2801-XII on 19 Nov 1992, published in: Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine (BVR), 1993, No.4, Art. 19, valid on 20 Mar 2024. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine [Internet]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12 [in Ukrainian].

Constitution of Ukraine. Adopted on 28 Jun1996, No.254k/96-ВР, published in: Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine (BVR), 1996, No.30, Art. 141, valid on 20 Mar 2024. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine [Internet]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр [in Ukrainian].

The general theory of health and health-saving: a collective monograph. Ed. Boychuk YuD. Kharkiv: IE Rozhko SG; 2017. 488 p. Available at: https://is.gd/qrwBv4 [in Ukrainian].

Health 21. The health for all policy framework for the WHO European Region. WHO Library Cataloguing in Publication Data. European Health, No.6. World Health Organization, Regional Office for Europe. Copenhagen; 1999. 230 р.

Constitution of the World Health Organization. Аdopted by the International Health Conference (New York, 19 Jun – 22 Jul 1946), signed on 22 Jul 1946 by the representatives of 61 States, entered into force on 7 Apr 1948. [Internet]. Available at: https://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/EN/constitution-en.pdf [accessed 20 Mar 2024].

Tsarenko LH. Models of health in the interpretation of personal experience. Journal of Psychology and Pedagogy. 2012;9:17 p. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/32305879.pdf [in Ukrainian].

Shevchenko AS, Brown GW. What evidence-based medicine can oppose to falsifications in science. Bull KhRIPHS. 2020;96(4):61-73. DOI: 10.5281/zenodo.5076629. [In Ukrainian].

Stages of system analysis according to Golubkov EP. System Analysis Laboratory, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10645561. [In Ukrainian].

Tsarenko L. Ukrainian traditional models of health. Psychological Journal. 2015;1(2):100-3. DOI: 10.31108/1.2015.2.2.15. [In Ukrainian].

Davidsen AS. Phenomenological Approaches in Psychology and Health Sciences. Qual Res Psychol. 2013;10(3):318-39. DOI: 10.1080/14780887.2011.608466. PMID: 23606810.

Hovland OJ, Hole AF, Chiduo MG, Johannessen B. Experiences from cross-cultural collaboration in health campaigns in Tanzania: a qualitative study. Arch Public Health. 2021;79(1):199. DOI: 10.1186/s13690-021-00730-0. PMID: 34784960.

Shevchenko AS, Shtefan LV. Formation of valeological competence in non-medical students. Engineering and Educational Technologies. 2021;9(4):8-23. DOI: 10.30929/2307-9770.2021.09.04.01.

Fernandez AV. Embodiment and Objectification in Illness and Health Care: Taking Phenomenology from Theory to Practice. J Clin Nurs. 2020;29(21-22):4403-12. DOI: 10.1111/jocn.15431. PMID: 32741016.

Shevchenko A. Adaptation of the educational achievement evaluation system to the educational competency approach. Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University Bulletin. Series: Pedagogical Sciences. 2022;3(50)Pt1:194-203. DOI: 10.31376/2410-0897-2022-3-50-194-203.

Minescu A. Global Minds and Hearts Pathways Towards a Sustainable Future. Proceedings of the 27th Regional IACCP Conference (Limerick, Ireland, 31 Jul – 5 Aug 2023). P. 128. DOI: 10.4087/10.4087/UWHF3714.

Heera HS, Najar SSH, Shevchenko АS, Lytvynenko OYu. Valeological relationship of physical workability with health indicators. Inter Collegas. 2023;10(1):33-6. DOI: 10.35339/ic.10.1.hns.

Alonso SG, de la Torre Díez I, Zapiraín BG. Predictive, Personalized, Preventive and Participatory (4P) Medicine Applied to Telemedicine and eHealth in the Literature. Journal of medical systems. 2019;43(5):140. DOI: 10.1007/s10916-019-1279-4.

Alieva TDK, Shevchenko AS. On the issue of reproductive losses prevention in Ukraine. Inter Collegas. 2021;8(1):59-66. DOI: 10.35339/ic.8.1.59-66.

Lioret S, Campbell KJ, McNaughton SA, Cameron AJ, Salmon J, Abbott G, Hesketh KD. Lifestyle Patterns Begin in Early Childhood, Persist and Are Socioeconomically Patterned, Confirming the Importance of Early Life Interventions. Nutrients. 2020;12(3):724. DOI: 10.3390/nu12030724. PMID: 32182889.

McAloney K, Graham H, Law C, Platt L. A scoping review of statistical approaches to the analysis of multiple health-related behaviours. Prev Med. 2013;56(6):365-71. DOI: 10.1016/j.ypmed.2013.03.002. PMID: 23518213.

Kubitskyi SО, Voznyuk ОV. The formation of a healthy lifestyle in the student youth as a complex task of Ukrainian education. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences. 2022;4(111):184-94. DOI: 10.35433/pedagogy.4(111).2022.184-194.

STEPS: prevalence of noncommunicable disease risk factors in Ukraine 2019. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2020. 88 p. Available at: https://ukraine.un.org/en/download/55316/101307

Komarovsky EO. Child health and the common sense of its relatives. Kharkiv: KLINIKOM Publishing House, 2011. 576 p. [In Ukrainian].

Shevchenko VV, Kononova TG, Shevchenko AS. Valeological competence of students of engineering specialties, formed with the participation of professional medical non-government organizations. Proceedings of the XIХ International Scientific and Practical Conference "Modern Science and its Impact on Humanity Development" (Ukraine, Kharkiv, 28 Feb 2020). Bull KhRIPHS. 2020;93(1):54-5. DOI: 10.5281/zenodo.3969430.

Enns H. The Role of Organizations of Disabled People: A Disabled Peoples' International Discussion Paper. Independent Living Institute (Sweden) [Internet]. Available at: https://is.gd/CbaHML [accessed 20 Mar 2024].

Young R, Reeve M, Grills N. The Functions of Disabled People’s Organisations (DPOs) in Low and Middle-income Countries: A Literature Review. Disability CBR & Inclusive Development. 2016;27(3):45-71. Available at: https://www.researchgate.net/publication/311690206

Shevchenko AS. Methodology of developing valeological competence in non-medical students through cloud technology. Problems of Engineering and Pedagogics Education. 2023;(78):39-48. DOI: 10.32820/2074-8922-2023-78-39-48.

The educational program of the discipline "Age Physiology and School Hygiene" for Bachelors spec. 014 – Secondary Education (Biology and Human Health). Sloviansk: Donbas State Pedagogical University, 2022. 13 p. [In Ukrainian].

The educational program of the discipline "Anatomy, Physiology, Hygiene". for Junior Bachelors spec. 23 – Social work, educational and professional program "Social Pedagogy". Lviv: Ivan Franko Pedagogical College of Lviv National University; 2021. 18 p. [In Ukrainian].

Kovalenko D, Shevchenko A, Koeberlein-Kerler J, Shtefan L, Kovalska V. Didactic Adaptation of Medical Information for the Formation of Valeological Competence in Engineering and Pedagogical Training. In: Auer ME, Pachatz W, Ruutmann T. (eds). Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022, vol 2. Lecture Notes in Networks and Systems. 2023;634:310-8. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-26190-9_32.

Abiltarova E. Predictive justification of prospects of formation of culture of safety of professional activity in higher education institutions. Human Studies. Series of Pedagogy. 2021;13(45):9-15. DOI: 10.24919/2413-2039.13/45.1. [In Ukrainian].

Safe educational environment: new dimensions of security. State Service of Education Quality of Ukraine, 18 Aug 2022 [Internet]. Available at: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/ [accessed 20 Mar 2024]. [In Ukrainian].

Shevchenko AS, Tolstaia TYu, Shtefan LV, Shevchenko VV, Kucherenko SM, Kucherenko NS. The use of psychological and psychiatric methods in determining valeological competence formation in non-medical students of Ukraine. Inter Collegas. 2023;10(2):52-7. DOI: 10.35339/ic.10.2.sts.

Disease prevention is the best way to take care of your own health. Public Health Center of the Ministry of Health of Ukraine [Internet]. Available at: https://is.gd/sHOIm0 [In Ukrainian].

Shevchenko AS, Shevchenko VV, Prus VV. Competencies in Higher Education Standards of Ukraine: Definition, Content and Requirements for the Formation Level. In: Auer ME, Cukierman UR, Vendrell Vidal E, Tovar Caro E. (eds). Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems. 2024;911:421-8. USA: Springer, Cham; 2024. DOI: 10.1007/978-3-031-53382-2_41.

Smith PG, Morrow RH, Ross DA (eds.). Field Trials of Health Interventions: A Toolbox. 3rd ed. Oxford (UK): OUP Oxford; 2015. Chapter 2, Types of intervention and their development. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK305514

Kaur S, Kaur M, Kumar R. Health promotion intervention to prevent risk factors of chronic diseases: Protocol for a cluster randomized controlled trial among adolescents in school settings of Chandigarh (India). PLoS One. 2022;17(2):e0263584. DOI: 10.1371/journal.pone.0263584. PMID: 35176046.

Alsulami S, Al Omar Z, Binnwejim MS, Alhamdan F, Aldrees A, Al-Bawardi A, et al. Perception of academic stress among Health Science Preparatory Program students in two Saudi universities. Adv Med Educ Pract. 2018;9:159-64. DOI: 10.2147/AMEP.S143151. PMID: 29559816.

Sokolova OV, Sidorin VO. Comprehensive assessment of students' health. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Physical Education and Sports. 2021;(1):102-7. DOI: 10.26661/2663-5925-2021-1-14. [In Ukrainian].

Pozos-Radillo E, Preciado-Serrano L, Plascencia-Campos A, Morales-Fernández A, Valdez-Lopez R. Predictive study of academic stress with the irritable bowel syndrome in medicine students at a public university in Mexico. Libyan J Med. 2018;13(1):1479599. DOI: 10.1080/19932820.2018.1479599. PMID: 29865994.

Shevchenko AS, Shevchenko VV, Shumskyi OL, Shtefan LV, Duniev OO, Shayda VP. Competence Approach in Modern Engineering Education of Ukraine: Assessment of Development. 2023 IEEE 5th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Ukraine, Kremenchuk, 27–30 Sep 2023. New York-Stevenage: IEEE Xplore; 2024. P. 644-9. DOI: 10.1109/MEES61502.2023.10402528.

Mora DC, Kristoffersen AE, Overvag G, Jong MC, Mentink M, Liu J, Stub T. Safety of Complementary and Alternative Medicine (CAM) treatment among children and young adults who suffer from adverse effects of conventional cancer treatment: A systematic review. Integr Cancer Ther. 2022;21:15347354221105563. DOI: 10.1177/15347354221105563. PMID: 35726681.

Wiesener S, Salamonsen A, Fønnebø V. Which risk understandings can be derived from the current disharmonized regulation of complementary and alternative medicine in Europe? BMC Complement Altern Med. 2018;18(1):11. DOI: 10.1186/s12906-017-2073-9. PMID: 29321023.

Characteristics of an Effective Health Education Curriculum. Center for Disease Control and Prevention, last reviewed on 29 May 2019 [Internet]. Available at: https://www.cdc.gov/healthyschools/sher/characteristics/index.htm [accessed 20 Mar 2024].

Berger PL, Luckmann T. The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Garden City, NY: Anchor Books; 1966. 203 p.

McKinnon T, Toms Smedley C, Evert J. Service Learning as a Framework for Competency-Based Local/Global Health Education. Ann Glob Health. 2016;82(6):1034-42. DOI: 10.1016/j.aogh.2016.11.004. PMID: 28314490.

Paquette G, Marino O, Bejaoui R. A new competency ontology for learning environments personalization. Smart Learn. Environ, 2021;8:16. DOI: 10.1186/s40561-021-00160-z.

Teaching: the Reflective Profession. Incorporating the Northern Ireland Teacher Competences. 2011. 54 p. Available at: https://is.gd/aupsVx

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.