Англомовне викладання в європейських медичних школах: наявність та розповсюдження
PDF (English)

Ключові слова

англійська мова
мова викладання
англомовна програма
вища освіта
заклад вищої освіти
Європа

Як цитувати

Корнейко, І., Петрова, О., Крайненко, О., & Овсяннікова, Г. (2025). Англомовне викладання в європейських медичних школах: наявність та розповсюдження. Inter Collegas, 12(1). https://doi.org/10.35339/ic.2025.12.1.kpk

Анотація

In press

Вступ. Англомовне викладання – популярний тренд у сучасній вищій освіті. Статистичні дані свідчать про постійне збільшення програм, які викладаться англійсько мовою, а світовим лідером у впровадженні цієї форми навчання є Європа. Медицина та науки про здоров’я не входять до групи основних англомовних програм у світі, Європейські показники їхньої кількості нижчі ніж світові, проте вони теж демонструють збільшення кількості. Оскільки дані програми не були описані детально, метою нашої роботи було дослідження наявності, особливостей розподілу та впровадження англомовних програм з медицини та наук про здоров’я у Європі.

Матеріали і методи. Інформація сайтів медичних шкіл Евросоюзу (ЄС) / Европейської Економічної Зони (ЄЕЗ) була вивчена з використанням системного аналізу, порівняльних та бібліосемантичних методів. Аналізом охоплено 577 програм, які викладаються англійською мовою (160 закладів вищої освіти з 26 країн, у яких англійська мова має статус іноземної).

Результати. Англомовне навчання медицини та наук про здоров’я реалізується у двох формах: викладання виключно англійською та часткове викладання англійською (двомовна форма). Лідером у загальній кількості повністю англомовних програм є Нідерланди. Найбільш розповсюдженими є програми магістерського рівня. Програми повного курсу навчання з медицини, стоматології та фармакології наявні у країнах Балтії, Центральній Східній Європі, Південно-східній Європі, Південно-західній Європі. Бакалаврські програми англійською мовою мають найменшу кількість і пропонуться не усіма країнами. Двомовні програми були знайдені у Іспанії, Австрії, Люксембурзі, Швеції.

Висновки. Англомовне викладання медицини та наук про здоров’я є розповсюдженою практикою в ЄС/ЄЕЗ, але вибір типу викладання (всі предмети чи окремі предмети) та освітній рівень залежать від мовної політики країни, цільової групи студентів, стратегії інтернаціоналізації конкретної вищої школи.

Ключові слова: англійська мова, мова викладання, англомовна програма, вища освіта, заклад вищої освіти, Європа.

Архівовано: https://doi.org/10.5281/zenodo.15245658

https://doi.org/10.35339/ic.2025.12.1.kpk
PDF (English)

Посилання

Most spoken languages. Ethnologue, 2025. [Internet]. Available at: https://www.ethnologue.com/insights/ethnologue200/ [accessed 17 Mar 2025].

People and society. The World Factbook. Central Intelligence Agency. [Internet]. Available at: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/world/#people-and-society [accessed 17 Mar 2025].

The 2023 Duolingo Language Report. [Internet]. Available at: https://blog.duolingo.com/2023-duolingo-language-report/ [accessed 17 Mar 2025].

Mauranen A. Features of English as a lingua franca in academia. Helsinki English Studies. 2010;6:6-28. Available at: https://blogs.helsinki.fi/hes-eng/files/2010/12/Mauranen_HES_Vol6.pdf

Macaro E, Curle S, Pun J, An J, Dearden J. A systematic review of English medium instruction in higher education. Language Teaching. 2018;51(1):36-76. DOI: 10.1017/S0261444817000350.

Mapping English-taught programmes worldwide 2024 London: British Council; Eindhoven: Studyportals Analytics and Consulting Team; 2024. 37 p. Available at: https://takeielts.britishcouncil.org/sites/default/files/mapping_english-taught_programmes_worldwide_0.pdf [accessed 17 Mar 2025].

Wachter B, Maiworm F (eds.). English-Taught Programmes in European Higher Education. The State of Play in 2014. Bonn: Lemmens Medien GmbH; 2014. 176 p.

Vila FX, Bretxa V. Language policy in higher education: The case of medium-sized languages. Bristol: Multilingual Matters; 2014. 224 p.

Richards JC, Pun J. A Typology of English-Medium Instruction. RELC Journal. 2023;54(1):216-40. DOI: 10.1177/0033688220968584.

Hultgren A, Wilkinson R. New Understandings of the Rise of English as a Medium of Instruction in Higher Education: The Role of Key Performance Indicators and Institutional Profiling. International Journal of the Sociology of Language. 2022;(277):47-59. DOI: 10.1515/ijsl-2021-0082.

Macaro E. English medium instruction: Time to start asking some difficult questions. Modern English Teacher. 2015;24(2):4-7. Available at: https://www.modernenglishteacher.com/media/5377/macaro.pdf

Dearden J. English as a medium of instruction – a growing global phenomenon. London: British Council; 2014. 40 p. Available at: https://surl.li/dorvwu [accessed 17 Mar 2025].

The world’s largest ranking of countries and regions by English skills. EF English Proficiency Index. [Internet]. Available at: https://www.ef.com/wwen/epi/ [accessed 17 Mar 2025].

Gazzola, M., & Mazzacani, D. Il valore economico del plurilinguismo. Principi generali e considerazioni sul caso dell’italiano. In: V. Noli (Ed.), Geocultura: Prospettive, strumenti, strategie per un mondo in italiano. ROMA: Società Editrice Dante Alighieri; 2017. p. 23-32.

Gazzola M, Mazzacani D. Il valore economico del plurilinguismo. Principi generali e considerazioni sul caso dell’italiano [The economic value of multilingualism. General principles and considerations on the case of Italian]. In: Noli V (ed.). Geocultura: Prospettive, strumenti, strategie per un mondo in italiano [Geoculture: Perspectives, tools, and strategies for a world in Italian]. [Italy]: Società Editrice Dante Alighieri [Dante Alighieri Publishing Society]; 2017. P. 23-32. [In Italian].

Durham M. English as a Lingua Franca: Forms and Features in a Swiss Context. Cahiers du Centre de Linguistique et des Sciences du Langage [Notebooks of the Center for Linguistics and Language Sciences]. 2016;(48):107-18. DOI: 10.26034/la.cdclsl.2016.427. [In French].

Studer P, Siddiqa A. English in Swiss higher education. The pragmatic way. In: Wilkinson R, Gabriels R. (eds). The Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2021. P. 121-42. DOI: 10.5117/9789463727358_ch06.

Murphy A, Zuaro B. Internationalization vs Englishization in Italian higher education: Reframing the issue. In: Wilkinson R, Gabriels R. (eds). The Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2021. P. 163-88. DOI: 10.2307/j.ctv21ptzkn.11.

Cierpich-Koziel A. and Manczak-Wohlfeld E. The Englishization of Polish higher education. In: Wilkinson R, Gabriels R. (eds). The Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2021. P. 259-80. DOI: 10.5117/9789463727358_ch12.

Marcos-Garcia AM, Pavon V. The linguistic internationalization of higher education: A study on the presence of language policies and bilingual studies in Spanish universities. Porta Linguarum. 2018;3(Special_Issue):31-46. Available at: https://www.researchgate.net/publication/324797767

van Splunders F. Higher Education in Flanders. English as the "other" language. In: Wilkinson R, Gabriels R. (eds). The Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2021. P. 37-56. DOI: 10.5117/9789463727358_ch02.

Dannerer M, Gaisch M, and Smit U. Englishization "under the radar". Facts, policies, and trends in Austrian higher education. In: Wilkinson R, Gabriels R. (eds). The Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2021. P. 281-305. DOI: 10.5117/9789463727358_ch13.

Gustafsson M, Valcke J. Multiple dimensions of English medium education. Striving to initiate change, sustainability, and quality in higher education in Sweden. In: Wilkinson R, Gabriels R. (eds). The Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press; 2021. P. 215-36. DOI: 10.5117/9789463727358_ch10.

Cierpich A, Sieradzka-Baziur B. Specjalistyczna edukacja bilingwalna w szkolnictwie wyższym [Specialized bilingual education in higher education]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie [Krakow: Scientific Publishing House of the Ignatianum Academy in Krakow]; 2020. 162 p. Available at: https://open.icm.edu.pl/items/0ece40b7-affc-4985-8b3b-584ad7a03fcc [accessed 17 Mar 2025].

Blattes M. English-medium instruction in French higher education: Competing ideologies, policies and practices [dissertation]. London, GB: King’s College; 2018. 357 p. Available at: https://kclpure.kcl.ac.uk/ws/portalfiles/portal/104629103/2018_Blatt_s_Marianne_1171954_ethesis.pdf [accessed 17 Mar 2025].

Cicillini S. Studying in an English-Medium Instruction Medical Degree Program in Italy: Students’ Perspective - Ongoing Research. European Scientific Journal. Special Edition: ESC 2020 Proceedings. 2021;17:50-65. Available at: https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/14092 [accessed 17 Mar 2025].

Edwards A. Language policy and the law. How Dutch universities legally justify English medium instruction. Dutch Journal of Applied Linguistics. 2020;9(1-2):38-59. DOI: 10.1075/dujal.19028.edw.

Dixon E. Dutch universities to cut English-only undergraduate degrees. Times Higher Education, 8 Apr 2024 [Internet]. Available at: https://www.timeshighereducation.com/news/dutch-universities-cut-english-only-undergraduate-degrees [accessed 17 Mar 2025].

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.