Сестринський супровід військовослужбовців з легким ступенем інтелектуальних порушень при шлунково-кишкових порушеннях під час медичної реабілітації
PDF (English)

Ключові слова

військова медицина
когнітивні порушення розвитку
регіони бойових дій
підвищення кваліфікації
поведінкові розлади

Як цитувати

Сущенко, В., Смирнова, В., & Сущенко, Е. (2025). Сестринський супровід військовослужбовців з легким ступенем інтелектуальних порушень при шлунково-кишкових порушеннях під час медичної реабілітації. Inter Collegas, 12(1). https://doi.org/10.35339/ic.2025.12.1.sss

Анотація

In press

Актуальність. У реаліях воєнного стану в Україні зростає кількість  військовослужбовців з легким ступенем інтелектуальних порушень, що вимагає приділяти значну увагу сестринському супроводу у період діагностичної, терапевтичної, лікувальної та реабілітаційної медичної практики. Важливість сестринського супроводу військовослужбовців з легкими інтелектуальними розладами під час загострення захворювань шлунково-кишкового тракту в процесі медичної реабілітації має бути більш детально вивчена в медичній галузі, що пов’язано зі збільшенням кількості військовослужбовців із цією нозологією та необхідністю вибору методичних рекомендацій щодо вдосконалення сестринського супроводу хворих у процесі медичної реабілітації. Актуальність цього дослідження буде чинною під час бойових дій та в перші роки після закінчення війни, а також допоможе медичним працівникам краще зрозуміти особливості супроводу пацієнтів з порушеннями інтелектуального та когнітивного розвитку.

Мета. Проаналізувати ступінь якості сестринського супроводу військовослужбовців з легким ступенем інтелектуальних порушень при шлунково-кишкових захворюваннях у процесі лікувальної реабілітації. Стаття написана у вигляді короткого наукового повідомлення.

Матеріали та методи. Використано методи системного аналізу та бібліосемантичний. Проаналізовано джерела PubMed, Google Scholar, накази МОЗ України. 

Результати та висновки. Сестринський супровід військових з порушеннями інтелекту неможливо якісно та дієво впроваджувати без попередньої підготовки спеціалістів. Медичні сестри часто не можуть підібрати правильній підхід до таких пацієнтів через брак відповідного досвіду та відсутності розуміння потреб людей з інтелектуальними порушеннями. Нами були запропоновані можливі вирішення цієї проблеми через різноманітні та конкретні способи підвищення кваліфікації медичних працівників. 

https://doi.org/10.35339/ic.2025.12.1.sss
PDF (English)

Посилання

Varava OB. Professional training of nursing staff to provide effective medical care. Materials of the international scientific and practical conference "Transformational processes in education and medicine: domestic and foreign context" (Ukraine, Ternopil, 2018). P. 35-7. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2018_2_5 [in Ukrainian].

Kit OM, Kovalchuk OL, Pustovoit HT. Nursing in Surgery. Ternopil: Ukrmedknyga; 2002. 494 p. [In Ukrainian].

Pavliuk TV, Tolokova TI. Empathy in the professional activities of nurses. Nursing. 2018;(1):53-6. [Internet]. DOI: 10.11603/2411-1597.2018.1.9103. [In Ukrainian].

Rudakova NYe. Development of rehabilitation nursing in Ukraine: prospects, directions and challenges. Medical Education. 2023;(2):74-9. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.2.14021. [In Ukrainian]

Order of the Ministry of Defense of Ukraine No.262 on 27 Apr 2024 "On approval of amendments to the regulations on military medical examination in the Armed forces of Ukraine". In force. Verkhovna Rada (Parliament) of Ukraine. Legislation of Ukraine [Internet]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0616-24 [in Ukrainian].

Salamon O. Psychological features of the condition of adults with intellectual disabilities in stressful situations. Perspectives and Innovations of Science. 2023;13(31):561-70. DOI: 10.52058/2786-4952-2023-13(31)-561-570. [In Ukrainian].

Shyp SI, Yastremska SO. Peculiarities of communication between a nurse and a patient’s personality. Nursing. 2015;(4):5-7. DOI: 10.11603/2411-1597.2021.2.12287. [In Ukrainian].

Lewis P, Gaffney RJ, Wilson NJ. A narrative review of acute care nurses' experiences nursing patients with intellectual disability: underprepared, communication barriers and ambiguity about the role of caregivers. J Clin Nurs. 2017;26(11-12):1473-84. DOI: 10.1111/jocn.13512. PMID: 27533751.

Bulakh VP. Stress and its effects on a human body. Nursing. 2014;(3):10-5. Available at: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/nursing/article/view/5113 [in Ukrainian].

Cleary J, Doody O. Nurses' experience of caring for people with intellectual disability and dementia. Journal of clinical nursing. 2017;26(5-6):620-31. DOI: 10.1111/jocn.13431. PMID: 27322815.

Larrabee JH, Bolden LV. Defining patient-perceived quality of nursing care. J Nurs Care Qual. 2001;16(1):34-60; quiz 74-5. DOI: 10.1097/00001786-200110000-00005. PMID: 11668855.

Bondar V, Synov V. Defectological dictionary. Kyiv: MP Lesia; 2011. 528 p. [In Ukrainian].

Findik UY, Unsar S, Sut N. Patient satisfaction with nursing care and its relationship with patient characteristics. Nurs Health Sci. 2010;12(2):162-9. DOI: 10.1111/j.1442-2018.2009.00511.x. PMID: 20602687.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.