MICROBIOLOGICAL EFFICACY OF PHOTOACTIVATED DISINFECTION AND TEMPORARY ROOT OBTURATION AS AN ADJUNCT TO THE TREATMENT OF CHRONIC APICAL PERIODONTITIS
PDF (English)

Як цитувати

Korchevska O.G. *, Uskova S.M. **, L. O. (2016). MICROBIOLOGICAL EFFICACY OF PHOTOACTIVATED DISINFECTION AND TEMPORARY ROOT OBTURATION AS AN ADJUNCT TO THE TREATMENT OF CHRONIC APICAL PERIODONTITIS. Inter Collegas, 3(2), 99-101. https://doi.org/10.35339/ic.3.2.99-101

Анотація

summary

O.G. Lukavenko, O.G. Korchevska*, S.M. Uskova**

THE WAYS OF IMPROVING THE EFFICIENCY OF PROFESSIONAL ADAPTATION IN MEDICAL STUDENTS BY PHYSICAL EDUCATION AND SPORT

Kharkov National Medical University, Ukraine; Kharkov National University*, Ukraine;

National Tehnical University**, Ukraine

Medical career is a difficult, long and controversial process that includes a variety of content and structural components. The model consists of medical professional formation including the level of physical and mental adaptation to professional activities. Training highly qualified healthcare professionals provides the harmonious development of physical, spiritual and moral, spiritual and aesthetic qualities.

Key words: development, functional state, physical training, training in sports, physical activity

Резюме. 

Лукавенко О.Г., Корчевська О.Г*., Уськова С.М.**

Шляхи підвищення ефективності професійної адаптації студентів-медиків засобами фізичної культури та спорту.

Харківський національний медичний університет, Україна; Харківський національний університет, Україна*; Київський національний технічнийчний університет, Україна**

Професійне становлення лікаря є складним, тривалим і суперечливим процесом, який включає різні змістовні і структурні компоненти. Модель професійного становлення медика складається в тому числі з  рівня фізичної та психічної адаптації до професійної діяльності.

 

Ключові слова: розвиток, функціональний стан фізичної підготовки, навчання в спорті фізичної активності

 

Резюме.

Лукавенко Е.Г., Корчевська О.Г*., Уськова С.М.**

Пути повышения эффективности профессиональной адаптации студентов-медиков средствами физической культуры и спорта.

Харьковский национальный медицинский университет, Украина; Харьковский национальный университет, Украина*; Киевский национальный технический университет, Украина**

Профессиональное становление врача является сложным, длительным и противоречивым процессом, который включает различные содержательные и структурные компоненты. Модель профессионального становления медика состоит в том числе из уровня физической и психической адаптации к профессиональной деятельности.

Ключевые слова: развитие, функциональное состояние физической подготовки, обучение в спорте физической активности

https://doi.org/10.35339/ic.3.2.99-101
PDF (English)

Посилання

Bugajova T.K. Integracija lichnostnoj i

professional'noj gotovnosti medikov k trudu v sisteme

zdravoohranenija [Integration of personal and professional

readiness of physicians to work in the health system]:

avtoreferat dis.dokt.med.nauk. Мoscow, 1996. 26 p.]

Bobyreva M.M. Sovershenstvovanie metodiki

professional'no-prikladnoj fizicheskoj podgotovki studentov

medicinskih vuzov [Improved methods of professionallyapplied

physical preparation of students of medical

universities]: avtoreferat dis. ... kandidata

pedagоgicheskih nauk. Almata, 2008. 37 p..

Nіkolajchuk І. Ju. Formuvannja duhovno-fіzichnih

jakostej studentіv u sistemі fіzichnogo vihovannja

medichnogo unіversitetu [Formation of spiritual and

physical qualities of Students in Physical Education Medical

University]: avtoreferat dis. ... kandidata pedagоgicheskih

nauk. Moscow, 2008. 36 p.].

Korabejnіkov G.V., Mors'ka L.V. (2004). Osoblivostі

fіzichnogo rozvitku u studentіv-medikіv іz rіznim rіvnem

zdorov’ja [Formation of spiritual and physical qualities of

Students in Physical Education Medical University].

Aktual'nі problemi fіzichnoї kul'turi і sportu. 2 : 95-100.

Shvidkij O. V. Gіgієnіchna optimіzacіja navchannja

і zahodi shhodo ohoroni zdorov’ja studentіv medichnih

uchilishh v umovah reformovanoї osvіti [Hygienic

optimization training and measures to protect the health

of students of medical colleges under a reformed

education]: avtoreferat dis. ... kandidata medichnih nauk.

Kiev, 2003: 18 p.

Bouchard C. (2001). Physical activity and health:

introduction to the dose-response symposium. Medicine &

Science in Sports & Exercise. 33 (6): S347–S350.

Dyrbye L.N., Thomas M.R., Harper W. (2009). The

learning environment and medical student burnout: a

multicentre study. Medical Education. 43(3): 274–282.

Ekblom-Bak E., Hellénius M-L., Ekblom B. (2010)

Are we facing a new paradigm of inactivity physiology? Br.

J. Sports. Med. 44: 834–835.

Hassed C., de Lisle S., Sullivan G., Pier C. (2008).

Enhancing the health of medical students: outcomes of an

integrated mindfulness and lifestyle program. Adv in

Health Sci Education. 4: 540–552. doi:

http://westallen.typepad.com/idealawg/files/ahse_may_0

pdf

Hansen B.H., Kolle Е., Dyrstad S. M. (2012)

Аccelerometer-determined physical activity in adults and

older people. Medicine & Science in Sports & Exercise.

(2): 266–272.

Anderson L. H., Martinson B. C., Crain A. L. (2005).

Health care charges associated with physical inactivity,

overweight and obesity. Prev. Chronic Dis. 2: 1–12.

Ignarro L. J., Balestrieri M. L., Napoli C. Ignarro L.

(2007). J. Nutrition, physical activity and cardiovascular

disease: an update. Cardiovascular Research. 73(2): 326–

Jacobs S.R., Dodd D.K. (2003). Student Burnout as

a Function of Personality, Social Support, and Workload.

Journal of College Student Development. 2: 23–28.

"Inter Collegas" є журналом відкритого доступу: всі статті публікуються у відкритому доступі без періоду ембарго, на умовах ліцензії Creative Commons Attribution ‒ Noncommercial ‒ Share Alike (CC BY-NC-SA, з зазначенням авторства ‒ некомерційна ‒ зі збереженням умов); контент доступний всім читачам без реєстрації з моменту його публікації. Електронні копії архіву журналів розміщені у репозиторіях ХНМУ та Національної бібліо­теки ім. В.І. Вернадського.