Principles of medicine of borderline conditions in solution of problem of youth social disadaptation
PDF (English)

Як цитувати

КorobchanskiyV., Gerasimenko, O., & Svitlichniy, V. (2015). Principles of medicine of borderline conditions in solution of problem of youth social disadaptation. Inter Collegas, 2(2), 230-243. https://doi.org/10.35339/ic.2.2.230-243

Анотація

Кorobchanskiy V., Gerasimenko O., Svitlichniy V.
Principles of medicine of borderline conditions in solution of problem of youth social disadaptation
Kharkiv National Medical University, *Dergachi Inter-district Administration of State Sanitary-Epidemiological Service, Ukraine

Abstract. In connection with the problem of medicine of borderline conditions there were conducted comparative hygienic, physiological, psychological researches of the effect of vocational training on the functional status and health of students with different levels of social adaptation in Kharkov lyceum of building and social rehabilitation. There were three groups under study: lyceum students with disabilities, lyceum students - orphans, healthy lyceum students from wealthy families.
The general regularities and fundamental differences of life activity in different groups of lyceum students were ascertained. The differences in the success of cognitive activity and psycho-emotional state associated with the level of social adaptation were found. A low level of mental capacity resistance and memory volume, low behavioral activity and different directions of personality traits are typical for lyceum students with disabilities, and lyceum students - orphans are behind their age-mates in short-term memory. This can be regarded as a sign of their social disadaptation.
Key words: psychohygiene, medicine of borderline conditions, lyceum students - adolescents, persons with disabilities, orphans, functional state, social adaptation


В.Коробчанский, О.Герасименко, В.Светличный
Принципы медицины пограничных состояний в решении проблемы социальной дизадаптации молодежи
Харьковский национальный медицинский університет, *Дергачевское межрайонное управление госсанэпидслужбы, Украина

Резюме. В связи с проблемой медицины пограничных состояний проведены сравнительные гигиенические, психофизиологические, психологические исследования влияния условий и характера профессионально-технического обучения на функциональное состояние и здоровье лицеистов Харьковского профессионального лицея строительства и социальной реабилитации с разным уровнем социальной адаптации (лицеисты-инвалиды, лицеисты-сироты, здоровые лицеисты из благополучных семей).
Установлены общие закономерности и принципиальные различия жизнедеятельности лицеистов. Обнаружены различия в успешности когнитивной деятельности лицеистов и их психоэмоциональном состоянии, связанные с уровнем из социальной адаптации. Для лицеистов-инвалидов характерен более низкий уровень устойчивости умственной работоспособности и объема памяти, низкая поведенческая активность и разнонаправленность личностных черт, а лицеисты-сироты отстают от своих сверстников по объему кратковременной памяти, что может быть показателем их социальной дезадаптации.
Ключевые слова: медицина пограничных состояний, психогигиена, подростки-лицеисты, инвалиды, сироты, функциональное состояние, социальная адаптация.


В.Коробчанський, О.Герасименко, В.Світличний
Принципи медицини граничних станів в рішенні проблеми соціальної дизадаптації молоді
Харківський національний медичний університет, *Дергачівське міжрайонне управліннядержсанепідслужби, Україна

Резюме. У зв'язку з проблемою медицини пограничних станів проведено порівняльні гігієнічні, психофізіологічні, психологічні дослідження впливу умов і характеру професійно-технічного навчання на функціональний стан і здоров'я ліцеїстів Харківського професійного ліцею будівництва та соціальної реабілітації з різним рівнем соціальної адаптації (ліцеїсти-інваліди, ліцеїсти-сироти, здорові ліцеїсти з благополучних сімей).
Встановлено загальні закономірності і принципові відмінності життєдіяльності ліцеїстів. Виявлені відмінності в успішності когнітивної діяльності ліцеїстів та їх психоемоційному стані, пов'язані з рівнем з соціальної адаптації. Для ліцеїстів-інвалідів характерний більш низький рівень стійкості розумової працездатності та обсягу пам'яті, низька поведінкова активність і різноспрямованість особистісних рис, а ліцеїсти-сироти відстають від своїх однолітків за обсягом короткочасної пам'яті, що може бути показником їх соціальної дизадаптації.
Ключові слова: медицина пограничних станів, психогігієна, підлітки-ліцеїсти, інваліди, сироти, функціональний стан, соціальна адаптація.

https://doi.org/10.35339/ic.2.2.230-243
PDF (English)

Посилання

Полька Н.С., Сергета І.В. Актуальні проблеми психогігієни дітей і підлітків: шляхи та перспективи їх вирішення (огляд літератури і власних досліджень) / Н. С. Полька, І. В. Сергета// Журнал НАМН України. ― 2012. ― Т. 18, №2. ― С. 223―236.

Polka N.S., Sergeta I.V. Current Problems of Psychohygiene of Children and Adolescents:Ways and Prospects for solving them / N.S. Polka, I.V.Sergeta // Journal of NAMS of Ukraine. ― 2012. ― V. 18, № 2. ― P. 223―236.

Коробчанский В.А. Феномен маргинальности в современном украинском обществе: методологические, социологические и психогигиенические аспекты / В.А.Коробчанский, А.П. Лантух, С.В.Витрищак, Ю.Ю.Бродецкая // Луганск, Изд. Луг.ГМУ, 2008. – 312 с.

Korobchanskiy V.A. The phenomenon of marginality in contemporary Ukrainian society: methodological, sociological and psycho-hygienic aspects / V.A.Korobchanskiy, A.P.Lantuh, S.V.Vitrischak, Ju.Ju.Brodetska // Lugansk, Publ. of Lug.SMU, 2008. – 312 p.

Коробчанський В.О. Гігієнічна оцінка факторів ризику, як критеріїв якості життя підлітків різних соціальних груп / В.О. Коробчанський, І.О. Васильченко, С.В. Вітріщак, В.В Старусєва, Н.І. Суботіна // Гігієна населених місць. – 2007. – Вип. 49. – С. 332-336.

Korobchanskiy V.O. Hygienic assessment of risk factors as criteria of life quality of adolescents in different social groups // V.A.Korobchanskiy, I.O.Vasiltchenko, S.V.Vitrischak, V.V.Staruseva, N.I.Subotina // Hygiene of settlements. – 2007. – Issue 49. – P.332-336.

Витрищак С.В. Возрастная динамика здоровья детей школьного возраста, содержащихся в приютах для несовершеннолетних / С.В. Витрищак // Гігієна населених місць. - 2006. - Вип. 47. - С. 383-388.

Vitrischak S.V. Age dynamics of the health of school-age children, contained in asylum for minors // Hygiene of settlements. – 2006. – Issue 47. – P.383-388.

Kuperminc G. Cool Girls, Inc.: Promoting the Positive Development of Urban Preadolescent and Early Adolescent Girls / G. Kuperminc, J.Thomason, M.DiMeo, K. Broomfield-Massey // The Journal of Primary Prevention, August 2011, Volume 32, Numbers 3-4.- Р. 171-183.

Daniluk A. Factors conditioning aggressive behavior among young people / A.Daniluk, A.Kopeć, P.Rajecka, M.Stępień-Słodkowska // Journal Of Health Sciences. - 2013. - Volume: 3 Number: 13, - Р: 280-293.

Коренев Н.М. Состояние здоровья и принципы реабилитации детей-сирот, лишенных родительской опеки / Н.М. Коренев, И.С. Лебец, Р.А. Моисеенко [и др.] // Современная педиатрия. - 2004. - № 2 (3). - С. 24-28.

Korenev N.M. State of health and principles of rehabilitation of orphaned children deprived of parental care // N.M.Korenev, I.S.Lebetz, R.A.Moiseenko [et al.] //Modern pediatrics. - 2004. - № 2 (3). - P. 24-28.

Перевощикова Н.К. Состояние здоровья детей-сирот и возможности их реабилитации в учреждениях интернатного типа / Н.К. Перевощикова, Е.Д. Басманова, А.Л. Айнетдинова // Российский педиатрический журнал. - 2007. - № 3. - С. 10-13.

Perevosсhikova N.K. The health status of orphans and the possibility of their recovery in establishments of boarding school type / N.K. Perevosсhikova, E.D.Basmanova, A,L,Aynetdinova // Russian Pediatric Journal. - 2007. - № 3. - P. 10-13.

Филькина О.М. К вопросу о профилактике социального сиротства / О.М.Филькина, JI.A.Пыхтина, Е.А. Воробьева [и др.] // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. - 2008. - № 2. - С. 13-14.

Philkina O.M. On the issue of prevention of child abandonment / O.M.Philkina, L.A.Pihtina, E.A.Vorobjova [et al.] // Problems of Social Hygiene, Рealth Care and History of Medicine. - 2008. - № 2. - P. 13-14.

Станкевич Т.В. Гігієнічна оцінка умов життєдіяльності учнів з обмеженими розумовими можливостями в сучасних спеціальних школах інтернатах / Т.В. Станкевич // Гігієна населених місць. – 2012. – Вип. 59. – C. 304-312.

Stankevich T.V. Hygienic assessment of living conditions of students with intellectual disabilities in modern special boarding schools // T.V. Stankevich // Hygiene of settlements. – 2012. – Issue 59. – P.304-312.

Потапова О.М. Дети с ограниченными возможностями как особая социальная группа населения (региональный аспект) / / Российское общество в зеркале социологии: сб. научн. тр. под ред. Г. В. Дильнова.- Саратов: Научная книга, 2007. Вып.7 .- С.15-18.

Potapova O.M. Children with limited abilities as a special social group (regional aspect) // Russian society in the Mirror of Sociology: collect.of sc. p. by ed.G.V.Dilnov/ - Saratov: Scientific book, 2007. – Issue 7. – P.15-18.

Кісельов А.Ф. Медико-соціальна та фізична реабілітація дітей з порушенням опорно-рухового апарату / А.Ф.Кісельов, А.О. Руденко, Г.Б.Жигадло, Н.О.,Борецька, Н.В.Вичалковська // Вісник Запорізького національного університету. – 2012. - № 1 (7). – С.143-146.

Kiseljov A.F. Medical, social and physical rehabilitation of children with disorders of the musculoskeletal system / A.F. Kiseljov, A.O.Rudenko, G.B.Dzigadlo, N.O.Boretska, N.V.Vichalkovska // Bulletin of Zaporozhye National University. - 2012. - № 1 (7). – P.143-146.

Коробчанський В.О. Роль здоров’я та соціальної адаптованості в формуванні психоемоційного стану учнів закладу професійно-технічної освіти / В. О. Коробчанський, В.Ю.Светлічний // Військова медицина України. - 2012.-Т.12.- С.89-93.

Korobchanskiy V.O. The role of health and social adaptation in formation the emotional state of students of vocational education establishment / V.O.Korobchanskiy, V.Ju.Svitlichniy // Military Medicine of Ukraine. - 2012. - Vol.12 .- P.89-93.

Лесовой В.Н. Медицина пограничных состояний: теория и практика донозологической диагностики / В.Н.Лесовой, В.А.Капустник, В.А. Коробчанский // Науковий журнал МОЗ України. - 2013.- №2(3).- С. 49-60.

Lesovoy V.N. Medicine of borderline conditions: theory and practice of prenozological diagnostics / V.N.Lesovoy, V.A.Kapustnik, V.A.Korobchanskiy // Scientific Journal of Ministry of Health Care of Ukraine. – 2013. – Vol. 2 (3). – P.49-60.

Коробчанський В.О. Гігієнічна психодіагностика донозологічних станів у підлітковому та юнацькому віці. – Харків: Контраст, 2005. – 192 с.

Korobchanskiy V.O. Hygienic psychodiagnostics of prenosological states in adolescence and early adulthood. – Kharkiv: Kontrast, 2005. – 192 p.

"Inter Collegas" є журналом відкритого доступу: всі статті публікуються у відкритому доступі без періоду ембарго, на умовах ліцензії Creative Commons Attribution ‒ Noncommercial ‒ Share Alike (CC BY-NC-SA, з зазначенням авторства ‒ некомерційна ‒ зі збереженням умов); контент доступний всім читачам без реєстрації з моменту його публікації. Електронні копії архіву журналів розміщені у репозиторіях ХНМУ та Національної бібліо­теки ім. В.І. Вернадського.

Подача рукопису до редакції означає згоду всіх співавторів на такі умови використання їх твору:

1. Цей Договір про передачу прав на використання твору від Співавторів видавцю (далі Договір) укладений між всіма Співавторами твору, в особі Відповідального автора, та Харківським національним медичним університетом (далі Університет), в особі уповноваженого представника Редакції наукових журналів (далі Редакції).
2. Цей Договір є договором приєднання у розумінні п.1 ст. 634 Цивільного кодексу України: тобто є договором, «умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору». Стороною, що встановила умови цього договору, є Університет.
3. Якщо авторів більше одного, автори обирають Відповідального автора, який спілкується із Редакцією від свого імені та від імені всіх Співавторів щодо публікації письмового твору наукового характеру (статті або рецензії, далі Твору).
4. Договір починає свою дію від моменту подачі рукопису Твору Відповідальним автором до Редакції, що підтверджує наступне:
4.1. всі Співавтори Твору ознайомлені та згодні з його змістом, на всіх етапах рецензування та редагування рукопису та існування опублікованого Твору;
4.2. всі Співавтори Твору ознайомлені та згодні з умовами цього Договору.
5. Опублікований Твір знаходиться в електронному вигляді у відкритому доступі на сайтах Університету та будь-яких сайтах та в електронних базах, в яких Твір розміщений Університетом, та доступний читачам на умовах ліцензії "Creative Commons (Attribution NonCommercial Sharealike 4.0 International)" або більш вільних ліцензій "Creative Commons 4.0".
6. Відповідальний автор передає, а Університет одержує невиключне майнове право на використання Твору шляхом розміщення останнього на сайтах Університету на весь строк дії авторського права. Університет приймає участь у створенні остаточної версії Твору шляхом рецензування та редагування рукопису статті або рецензії, наданої Редакції Відповідальним автором, перекладу Твору на будь-які мови. За участь Університету у доопрацюванні Твору Співавтори згодні оплатити рахунок, виставлений їм Університетом, якщо така оплата передбачена Університетом. Розмір та порядок такої оплати не є предметом цього договору.
7. Університет має право на відтворення Твору або його частин в електронній та друкованій формах, на виготовлення копій, постійне архівне зберігання Твору, розповсюдження Твору у мережі Інтернет, репозиторіях, наукометричних базах, комерційних мережах, у тому числі за грошову винагороду від третіх осіб.
8. Співавтори гарантують, що рукопис Твору не використовує твори, авторські права на які належать третім особам.
9. Співавтори Твору гарантують, що на момент надання рукопису Твору до Редакції майнові права на Твір належать лише їм, ні повністю, ні в частині нікому не передані (не відчужені), не є предметом застави, судового спору або претензій з боку третіх осіб.
10. Твір не може бути розміщений на сайтах Університету, якщо він порушує права людини на таємницю її особистого і сімейного життя, завдає шкоди громадському порядку та здоров’ю.
11. Твір може бути відкликаний Редакцією з сайтів Університету, бібліотек та електронних баз, де він був розміщений Редакцією, у випадках виявлення порушень етики авторів та дослідників, без будь-якого відшкодування збитків Співавторів. На момент подачі рукопису до Редакції та всіх етапів його редагування та рецензування, рукопис не має бути вже опублікованим або поданим до інших редакцій.
12. Передаване за цим Договором право поширюється на територію України та зарубіжних країн.
13. Правами Співавторів є вимога зазначати їх імена на всіх екземплярах Твору чи під час будь-якого його публічного використання чи публічного згадування про Твір; вимога збереження цілісності Твору; законна протидія будь-якому перекрученню чи іншому посяганню на Твір, що може нашкодити честі і репутації Співавторів.
14. Співавтори мають право контролю своїх особистих немайнових прав шляхом ознайомлення з текстом (змістом) і формою Твору перед його публікацією на сайтах Університету, при передачі його поліграфічному підприємству для тиражування чи при використанні Твору іншими способами.
15. За Співавторами, окрім непереданих за цим Договором майнових прав та із урахуванням невиключного характеру переданих за цим Договором прав, зберігаються майнові права на доопрацювання Твору та на використання окремих частин Твору у створюваних Співавторами інших творів.
16. Співавтори зобов’язані повідомити Редакцію про всі помилки в Творі, виявлені ними самостійно після публікації Твору, і вжити всіх заходів до якнайшвидшої ліквідації таких помилок.
17. Університет зобов'язується вказувати імена Співавторів на всіх екземплярах Твору під час будь-якого публічного використання Твору. Перелік Співавторів може бути скорочений за правилами формування бібліографічних описів, визначених Університетом або третіми особами.
18. Університет зобов'язується не порушувати цілісність Твору, погоджувати з Відповідальним Автором усі зміни, внесені до Твору у ході переробки і редагування.
19. У випадку порушення своїх зобов'язань за цим Договором його сторони несуть відповідальність, визначену цим Договором та чинним законодавством України. Всі спори за Договором вирішуються шляхом переговорів, а якщо переговори не вирішили спору – у судах міста Харкова.
20. Сторони не несуть відповідальності за порушення своїх зобов'язань за цим Договором, якщо воно сталося не з їх вини. Сторона вважається невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів для належного виконання зобов'язання.
21. Співавтори несуть відповідальність за правдивість викладених у Творі фактів, цитат, посилань на законодавчі і нормативні акти, іншу офіційну документацію, наукову обґрунтованість Твору, всі види відповідальності перед третіми особами, що заявили свої права на Твір. Співавтори відшкодовують Університету усі витрати, спричинені позовами третіх осіб про порушення авторських та інших прав на Твір, а також додаткові матеріальні витрати, пов'язані з усуненням виявлених недоліків.