Abstract
summary
O.G. Lukavenko, O.G. Korchevska*, S.M. Uskova**
THE WAYS OF IMPROVING THE EFFICIENCY OF PROFESSIONAL ADAPTATION IN MEDICAL STUDENTS BY PHYSICAL EDUCATION AND SPORT
Kharkov National Medical University, Ukraine; Kharkov National University*, Ukraine;
National Tehnical University**, Ukraine
Medical career is a difficult, long and controversial process that includes a variety of content and structural components. The model consists of medical professional formation including the level of physical and mental adaptation to professional activities. Training highly qualified healthcare professionals provides the harmonious development of physical, spiritual and moral, spiritual and aesthetic qualities.
Key words: development, functional state, physical training, training in sports, physical activity
Резюме.
Лукавенко О.Г., Корчевська О.Г*., Уськова С.М.**
Шляхи підвищення ефективності професійної адаптації студентів-медиків засобами фізичної культури та спорту.
Харківський національний медичний університет, Україна; Харківський національний університет, Україна*; Київський національний технічнийчний університет, Україна**
Професійне становлення лікаря є складним, тривалим і суперечливим процесом, який включає різні змістовні і структурні компоненти. Модель професійного становлення медика складається в тому числі з рівня фізичної та психічної адаптації до професійної діяльності.
Ключові слова: розвиток, функціональний стан фізичної підготовки, навчання в спорті фізичної активності
Резюме.
Лукавенко Е.Г., Корчевська О.Г*., Уськова С.М.**
Пути повышения эффективности профессиональной адаптации студентов-медиков средствами физической культуры и спорта.
Харьковский национальный медицинский университет, Украина; Харьковский национальный университет, Украина*; Киевский национальный технический университет, Украина**
Профессиональное становление врача является сложным, длительным и противоречивым процессом, который включает различные содержательные и структурные компоненты. Модель профессионального становления медика состоит в том числе из уровня физической и психической адаптации к профессиональной деятельности.
Ключевые слова: развитие, функциональное состояние физической подготовки, обучение в спорте физической активности
References
Bugajova T.K. Integracija lichnostnoj i
professional'noj gotovnosti medikov k trudu v sisteme
zdravoohranenija [Integration of personal and professional
readiness of physicians to work in the health system]:
avtoreferat dis.dokt.med.nauk. Мoscow, 1996. 26 p.]
Bobyreva M.M. Sovershenstvovanie metodiki
professional'no-prikladnoj fizicheskoj podgotovki studentov
medicinskih vuzov [Improved methods of professionallyapplied
physical preparation of students of medical
universities]: avtoreferat dis. ... kandidata
pedagоgicheskih nauk. Almata, 2008. 37 p..
Nіkolajchuk І. Ju. Formuvannja duhovno-fіzichnih
jakostej studentіv u sistemі fіzichnogo vihovannja
medichnogo unіversitetu [Formation of spiritual and
physical qualities of Students in Physical Education Medical
University]: avtoreferat dis. ... kandidata pedagоgicheskih
nauk. Moscow, 2008. 36 p.].
Korabejnіkov G.V., Mors'ka L.V. (2004). Osoblivostі
fіzichnogo rozvitku u studentіv-medikіv іz rіznim rіvnem
zdorov’ja [Formation of spiritual and physical qualities of
Students in Physical Education Medical University].
Aktual'nі problemi fіzichnoї kul'turi і sportu. 2 : 95-100.
Shvidkij O. V. Gіgієnіchna optimіzacіja navchannja
і zahodi shhodo ohoroni zdorov’ja studentіv medichnih
uchilishh v umovah reformovanoї osvіti [Hygienic
optimization training and measures to protect the health
of students of medical colleges under a reformed
education]: avtoreferat dis. ... kandidata medichnih nauk.
Kiev, 2003: 18 p.
Bouchard C. (2001). Physical activity and health:
introduction to the dose-response symposium. Medicine &
Science in Sports & Exercise. 33 (6): S347–S350.
Dyrbye L.N., Thomas M.R., Harper W. (2009). The
learning environment and medical student burnout: a
multicentre study. Medical Education. 43(3): 274–282.
Ekblom-Bak E., Hellénius M-L., Ekblom B. (2010)
Are we facing a new paradigm of inactivity physiology? Br.
J. Sports. Med. 44: 834–835.
Hassed C., de Lisle S., Sullivan G., Pier C. (2008).
Enhancing the health of medical students: outcomes of an
integrated mindfulness and lifestyle program. Adv in
Health Sci Education. 4: 540–552. doi:
http://westallen.typepad.com/idealawg/files/ahse_may_0
Hansen B.H., Kolle Е., Dyrstad S. M. (2012)
Аccelerometer-determined physical activity in adults and
older people. Medicine & Science in Sports & Exercise.
(2): 266–272.
Anderson L. H., Martinson B. C., Crain A. L. (2005).
Health care charges associated with physical inactivity,
overweight and obesity. Prev. Chronic Dis. 2: 1–12.
Ignarro L. J., Balestrieri M. L., Napoli C. Ignarro L.
(2007). J. Nutrition, physical activity and cardiovascular
disease: an update. Cardiovascular Research. 73(2): 326–
Jacobs S.R., Dodd D.K. (2003). Student Burnout as
a Function of Personality, Social Support, and Workload.
Journal of College Student Development. 2: 23–28.
"Inter Collegas" is an open access journal: all articles are published in open access without an embargo period, under the terms of the CC BY-NC-SA (Creative Commons Attribution ‒ Noncommercial ‒ Share Alike) license; the content is available to all readers without registration from the moment of its publication. Electronic copies of the archive of journals are placed in the repositories of the KhNMU and V.I. Vernadsky National Library of Ukraine.