Principles of medicine of borderline conditions in solution of problem of youth social disadaptation
PDF

How to Cite

КorobchanskiyV., Gerasimenko, O., & Svitlichniy, V. (2015). Principles of medicine of borderline conditions in solution of problem of youth social disadaptation. Inter Collegas, 2(2), 230-243. https://doi.org/10.35339/ic.2.2.230-243

Abstract

Кorobchanskiy V., Gerasimenko O., Svitlichniy V.
Principles of medicine of borderline conditions in solution of problem of youth social disadaptation
Kharkiv National Medical University, *Dergachi Inter-district Administration of State Sanitary-Epidemiological Service, Ukraine

Abstract. In connection with the problem of medicine of borderline conditions there were conducted comparative hygienic, physiological, psychological researches of the effect of vocational training on the functional status and health of students with different levels of social adaptation in Kharkov lyceum of building and social rehabilitation. There were three groups under study: lyceum students with disabilities, lyceum students - orphans, healthy lyceum students from wealthy families.
The general regularities and fundamental differences of life activity in different groups of lyceum students were ascertained. The differences in the success of cognitive activity and psycho-emotional state associated with the level of social adaptation were found. A low level of mental capacity resistance and memory volume, low behavioral activity and different directions of personality traits are typical for lyceum students with disabilities, and lyceum students - orphans are behind their age-mates in short-term memory. This can be regarded as a sign of their social disadaptation.
Key words: psychohygiene, medicine of borderline conditions, lyceum students - adolescents, persons with disabilities, orphans, functional state, social adaptation


В.Коробчанский, О.Герасименко, В.Светличный
Принципы медицины пограничных состояний в решении проблемы социальной дизадаптации молодежи
Харьковский национальный медицинский університет, *Дергачевское межрайонное управление госсанэпидслужбы, Украина

Резюме. В связи с проблемой медицины пограничных состояний проведены сравнительные гигиенические, психофизиологические, психологические исследования влияния условий и характера профессионально-технического обучения на функциональное состояние и здоровье лицеистов Харьковского профессионального лицея строительства и социальной реабилитации с разным уровнем социальной адаптации (лицеисты-инвалиды, лицеисты-сироты, здоровые лицеисты из благополучных семей).
Установлены общие закономерности и принципиальные различия жизнедеятельности лицеистов. Обнаружены различия в успешности когнитивной деятельности лицеистов и их психоэмоциональном состоянии, связанные с уровнем из социальной адаптации. Для лицеистов-инвалидов характерен более низкий уровень устойчивости умственной работоспособности и объема памяти, низкая поведенческая активность и разнонаправленность личностных черт, а лицеисты-сироты отстают от своих сверстников по объему кратковременной памяти, что может быть показателем их социальной дезадаптации.
Ключевые слова: медицина пограничных состояний, психогигиена, подростки-лицеисты, инвалиды, сироты, функциональное состояние, социальная адаптация.


В.Коробчанський, О.Герасименко, В.Світличний
Принципи медицини граничних станів в рішенні проблеми соціальної дизадаптації молоді
Харківський національний медичний університет, *Дергачівське міжрайонне управліннядержсанепідслужби, Україна

Резюме. У зв'язку з проблемою медицини пограничних станів проведено порівняльні гігієнічні, психофізіологічні, психологічні дослідження впливу умов і характеру професійно-технічного навчання на функціональний стан і здоров'я ліцеїстів Харківського професійного ліцею будівництва та соціальної реабілітації з різним рівнем соціальної адаптації (ліцеїсти-інваліди, ліцеїсти-сироти, здорові ліцеїсти з благополучних сімей).
Встановлено загальні закономірності і принципові відмінності життєдіяльності ліцеїстів. Виявлені відмінності в успішності когнітивної діяльності ліцеїстів та їх психоемоційному стані, пов'язані з рівнем з соціальної адаптації. Для ліцеїстів-інвалідів характерний більш низький рівень стійкості розумової працездатності та обсягу пам'яті, низька поведінкова активність і різноспрямованість особистісних рис, а ліцеїсти-сироти відстають від своїх однолітків за обсягом короткочасної пам'яті, що може бути показником їх соціальної дизадаптації.
Ключові слова: медицина пограничних станів, психогігієна, підлітки-ліцеїсти, інваліди, сироти, функціональний стан, соціальна адаптація.

https://doi.org/10.35339/ic.2.2.230-243
PDF

References

Полька Н.С., Сергета І.В. Актуальні проблеми психогігієни дітей і підлітків: шляхи та перспективи їх вирішення (огляд літератури і власних досліджень) / Н. С. Полька, І. В. Сергета// Журнал НАМН України. ― 2012. ― Т. 18, №2. ― С. 223―236.

Polka N.S., Sergeta I.V. Current Problems of Psychohygiene of Children and Adolescents:Ways and Prospects for solving them / N.S. Polka, I.V.Sergeta // Journal of NAMS of Ukraine. ― 2012. ― V. 18, № 2. ― P. 223―236.

Коробчанский В.А. Феномен маргинальности в современном украинском обществе: методологические, социологические и психогигиенические аспекты / В.А.Коробчанский, А.П. Лантух, С.В.Витрищак, Ю.Ю.Бродецкая // Луганск, Изд. Луг.ГМУ, 2008. – 312 с.

Korobchanskiy V.A. The phenomenon of marginality in contemporary Ukrainian society: methodological, sociological and psycho-hygienic aspects / V.A.Korobchanskiy, A.P.Lantuh, S.V.Vitrischak, Ju.Ju.Brodetska // Lugansk, Publ. of Lug.SMU, 2008. – 312 p.

Коробчанський В.О. Гігієнічна оцінка факторів ризику, як критеріїв якості життя підлітків різних соціальних груп / В.О. Коробчанський, І.О. Васильченко, С.В. Вітріщак, В.В Старусєва, Н.І. Суботіна // Гігієна населених місць. – 2007. – Вип. 49. – С. 332-336.

Korobchanskiy V.O. Hygienic assessment of risk factors as criteria of life quality of adolescents in different social groups // V.A.Korobchanskiy, I.O.Vasiltchenko, S.V.Vitrischak, V.V.Staruseva, N.I.Subotina // Hygiene of settlements. – 2007. – Issue 49. – P.332-336.

Витрищак С.В. Возрастная динамика здоровья детей школьного возраста, содержащихся в приютах для несовершеннолетних / С.В. Витрищак // Гігієна населених місць. - 2006. - Вип. 47. - С. 383-388.

Vitrischak S.V. Age dynamics of the health of school-age children, contained in asylum for minors // Hygiene of settlements. – 2006. – Issue 47. – P.383-388.

Kuperminc G. Cool Girls, Inc.: Promoting the Positive Development of Urban Preadolescent and Early Adolescent Girls / G. Kuperminc, J.Thomason, M.DiMeo, K. Broomfield-Massey // The Journal of Primary Prevention, August 2011, Volume 32, Numbers 3-4.- Р. 171-183.

Daniluk A. Factors conditioning aggressive behavior among young people / A.Daniluk, A.Kopeć, P.Rajecka, M.Stępień-Słodkowska // Journal Of Health Sciences. - 2013. - Volume: 3 Number: 13, - Р: 280-293.

Коренев Н.М. Состояние здоровья и принципы реабилитации детей-сирот, лишенных родительской опеки / Н.М. Коренев, И.С. Лебец, Р.А. Моисеенко [и др.] // Современная педиатрия. - 2004. - № 2 (3). - С. 24-28.

Korenev N.M. State of health and principles of rehabilitation of orphaned children deprived of parental care // N.M.Korenev, I.S.Lebetz, R.A.Moiseenko [et al.] //Modern pediatrics. - 2004. - № 2 (3). - P. 24-28.

Перевощикова Н.К. Состояние здоровья детей-сирот и возможности их реабилитации в учреждениях интернатного типа / Н.К. Перевощикова, Е.Д. Басманова, А.Л. Айнетдинова // Российский педиатрический журнал. - 2007. - № 3. - С. 10-13.

Perevosсhikova N.K. The health status of orphans and the possibility of their recovery in establishments of boarding school type / N.K. Perevosсhikova, E.D.Basmanova, A,L,Aynetdinova // Russian Pediatric Journal. - 2007. - № 3. - P. 10-13.

Филькина О.М. К вопросу о профилактике социального сиротства / О.М.Филькина, JI.A.Пыхтина, Е.А. Воробьева [и др.] // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. - 2008. - № 2. - С. 13-14.

Philkina O.M. On the issue of prevention of child abandonment / O.M.Philkina, L.A.Pihtina, E.A.Vorobjova [et al.] // Problems of Social Hygiene, Рealth Care and History of Medicine. - 2008. - № 2. - P. 13-14.

Станкевич Т.В. Гігієнічна оцінка умов життєдіяльності учнів з обмеженими розумовими можливостями в сучасних спеціальних школах інтернатах / Т.В. Станкевич // Гігієна населених місць. – 2012. – Вип. 59. – C. 304-312.

Stankevich T.V. Hygienic assessment of living conditions of students with intellectual disabilities in modern special boarding schools // T.V. Stankevich // Hygiene of settlements. – 2012. – Issue 59. – P.304-312.

Потапова О.М. Дети с ограниченными возможностями как особая социальная группа населения (региональный аспект) / / Российское общество в зеркале социологии: сб. научн. тр. под ред. Г. В. Дильнова.- Саратов: Научная книга, 2007. Вып.7 .- С.15-18.

Potapova O.M. Children with limited abilities as a special social group (regional aspect) // Russian society in the Mirror of Sociology: collect.of sc. p. by ed.G.V.Dilnov/ - Saratov: Scientific book, 2007. – Issue 7. – P.15-18.

Кісельов А.Ф. Медико-соціальна та фізична реабілітація дітей з порушенням опорно-рухового апарату / А.Ф.Кісельов, А.О. Руденко, Г.Б.Жигадло, Н.О.,Борецька, Н.В.Вичалковська // Вісник Запорізького національного університету. – 2012. - № 1 (7). – С.143-146.

Kiseljov A.F. Medical, social and physical rehabilitation of children with disorders of the musculoskeletal system / A.F. Kiseljov, A.O.Rudenko, G.B.Dzigadlo, N.O.Boretska, N.V.Vichalkovska // Bulletin of Zaporozhye National University. - 2012. - № 1 (7). – P.143-146.

Коробчанський В.О. Роль здоров’я та соціальної адаптованості в формуванні психоемоційного стану учнів закладу професійно-технічної освіти / В. О. Коробчанський, В.Ю.Светлічний // Військова медицина України. - 2012.-Т.12.- С.89-93.

Korobchanskiy V.O. The role of health and social adaptation in formation the emotional state of students of vocational education establishment / V.O.Korobchanskiy, V.Ju.Svitlichniy // Military Medicine of Ukraine. - 2012. - Vol.12 .- P.89-93.

Лесовой В.Н. Медицина пограничных состояний: теория и практика донозологической диагностики / В.Н.Лесовой, В.А.Капустник, В.А. Коробчанский // Науковий журнал МОЗ України. - 2013.- №2(3).- С. 49-60.

Lesovoy V.N. Medicine of borderline conditions: theory and practice of prenozological diagnostics / V.N.Lesovoy, V.A.Kapustnik, V.A.Korobchanskiy // Scientific Journal of Ministry of Health Care of Ukraine. – 2013. – Vol. 2 (3). – P.49-60.

Коробчанський В.О. Гігієнічна психодіагностика донозологічних станів у підлітковому та юнацькому віці. – Харків: Контраст, 2005. – 192 с.

Korobchanskiy V.O. Hygienic psychodiagnostics of prenosological states in adolescence and early adulthood. – Kharkiv: Kontrast, 2005. – 192 p.

"Inter Collegas" is an open access journal: all articles are published in open access without an embargo period, under the terms of the CC BY-NC-SA (Creative Commons Attribution ‒ Noncommercial ‒ Share Alike) license; the content is available to all readers without registration from the moment of its publication. Electronic copies of the archive of journals are placed in the repositories of the KhNMU and V.I. Vernadsky National Library of Ukraine.