Лекція Василя Яковича Данилевського про лікаря на роботі, його світогляд, відповідальність та професійну свободу (1921): коментований переклад
PDF (English)

Ключові слова

деонтологія
освіта
особистість
соціум
лікарське мистецтво

Як цитувати

Білецька, О., Шевченко, О., Корнейко, І., Губіна-Вакулік , Г., Латогуз , С., Полоннік, І., Ворошилова, Є., & Гурбич , О. (2025). Лекція Василя Яковича Данилевського про лікаря на роботі, його світогляд, відповідальність та професійну свободу (1921): коментований переклад. Inter Collegas, 12(2). https://doi.org/10.35339/ic.2025.12.2.bsk

Анотація

In press

Лікар має володіти певними властивостями інтелекту та характеру, природними якостями, твердими принципами та життєвим досвідом, щоб правильно обирати шляхи у роботі та поведінку. В епоху соціальних та політичних потрясінь збільшується кількість безвільних людей з асоціальною поведінкою. Практичному лікарю часто доводиться діяти як психологу і в суспільному житті, і в своїй повсякденній роботі з пацієнтом. Не менш важлива робота лікаря в галузі гігієни та профілактики. Для відновлення порушеної рівноваги духу лікарю необхідно періодично отримувати інтелектуальне чи художнє задоволення. Кожному лікарю треба набувати загальнонауковий світогляд, щоб не розпорошувати і не фрагментувати спеціальні знання. Серед найважчих проблем, що постають перед лікарем – ставлення пацієнта до смерті, питання  абортів, евтаназії. Деонтологічна позиція лікаря включає безліч складних і делікатних питань разом з фізичними, моральними та психічними складовими. Лікар має нести відповідальність не лише за свої дії, а й за свої слова. Але судити лікаря як з професійної погляду, так і з морально-соціального можуть лише лікарі. Для майбутньої лікарської діяльності величезне значення має вирішення питання: чи залишиться вона вільною професією, чи може перетворитися цілком на обов'язкове службове заняття. Лікар стоїть вище за всі політичні, соціальні, економічні тенденції, бо має справу з людиною без розмежувань в племені, в діалекті чи в соціальному стані. Справжній лікар має сміливо служити правді, справедливості і добру, виконувати завіти лікарів-гуманістів і тоді у свідомості правоти своєї справи він буде черпати сили для своєї важкої та відповідальної праці.

Ключові слова: деонтологія, освіта, особистість, соціум, лікарське мистецтво.

https://doi.org/10.35339/ic.2025.12.2.bsk
PDF (English)

Посилання

Biletska OM, Markovska OV, Shevchenko АS, Latohuz SI, Polonnik IA, Sushetska AS, Astapova IaV, Hurbych OS. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on health and illness (1921): annotated translation. Medicine Today and Tomorrow. 2024;93(3):92-103. DOI: 10.35339/msz.2024.93.3.bms [in Ukrainian].

Biletska OM, Markovska OV, Shevchenko АS, Latohuz SI, Manucharyan SV, Voroshylova YeI, Lutsenko EYu, Polonnik IA. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on science, university and faculty selection (1921): annotated translation. Experimental and Clinical Medicine. 2024;93(3):86-97. DOI: 10.35339/ekm.2024.93.3.bms [in Ukrainian].

Biletska OM, Korneyko IV, Markovska OV, Shevchenko АS, Aleksanian KA, Cherkova NV, Dushyk LM. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on the doctor, the patient, and the successes of medicine (1921): annotated translation. Inter Collegas. 2024;11(3):53-9. DOI: 10.35339/ic.11.3.bkm

Biletska OM, Shevchenko АS, Gubina-Vakulik GI, Latohuz SI, Polonnik IA, Zlepko IP, Ryndina NG, Bilyi YeYe. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture medical education and its reform (1921): annotated translation. Experimental and Clinical Medicine. 2025;94(1):20p. In press. DOI: 10.35339/ekm.2025.94.1.bsg [in Ukrainian].

Biletska OM, Shevchenko АS, Gubina-Vakulik GI, Latohuz SI, Polonnik IA, Voroshylova YeI, Hurbych OS, Bilyi YeYe. Vasyl Yakovych Danylevskyi's lecture on the doctor, society, culture and medicine (1921): an annotated translation. Medicine Today and Tomorrow. 2025;94(1):20p. In press. DOI: 10.35339/msz.2025.94.1.bsg [in Ukrainian].

Danylevskyi VYa. A doctor, his vocation and education. Introductory readings. Kharkiv: All-Ukrainian State Publishing House; 1921. 416 p.

Freire P. Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum; 1970. 186 р.

Dewey J. Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. New York: Macmillan; 1916. 560 р.

Pellegrino ED. Toward a reconstruction of medical morality: the primacy of the act of profession and the fact of illness. J Med Philos. 1979;4(1):32-56. DOI: 10.1093/jmp/4.1.32. PMID: 374670.

Shevchenko A. On the Observance of Confidentiality in the Process of Teaching Valeological Disciplines to Students of Electrical and Power Engineering Specialties. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20-23 October 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore, 2023. P. 49-53. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005730.

Smiianov VA. Medical assistance in dying for palliative patients in different countries of the world: lessons on euthanasia legalization. Inter Collegas. 2024;11(2):32-40. DOI: 10.35339/ic.11.2.smi.

Heera HS, Najar SSH, Lytvynenko OIu, Shevchenko АS. Reiki method in physical therapy and rehabilitation (researchs' review). Experimental and Clinical Medicine, 2022;91(1):9p. In press. DOI: 10.35339/ekm.2022.91.1.hnl [in Ukrainian].

Dantas F, Fisher P, Rampes H. A critical overview of homeopathy. Ann Intern Med. 2003;139(8):W73; author reply W76. DOI: 10.7326/0003-4819-139-8-200310210-00026-w1. PMID: 14568879.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.